کد خبر: 561452
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ۱۶:۴۹:۳۸
| |

تقویت حریم هوایی ناتو با گشت‌زنی جت‌های جمهوری چک

نخست وزیر جمهوری چک از اعزام شماری جنگنده برای ماموریت گشت هوایی در حریم هوایی اسلواکی و تقویت حریم هوایی ناتو و شرکای آن خبر داد.

تقویت حریم هوایی ناتو با گشت‌زنی جت‌های جمهوری چک
کد خبر: 561452
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۲ ۱۶:۴۹:۳۸

نخست وزیر جمهوری چک از اعزام شماری جنگنده برای ماموریت گشت هوایی در حریم هوایی اسلواکی خبر داد.

​به گزارش فارس، به گزارش وبگاه «رادیو اروپای آزاد» «پتر فیالا» نخست وزیر جمهوری چک روز یکشنبه گفت که  این کشور از ماه سپتامبر، جنگنده‌های خود را برای ماموریت گشتزنی در حریم هوایی کشور همسایه اسلواکی، عازم این کشور می‌کند.

وی در این زمینه گفت: «من هیچ مشکلی در آنجا نمی‌بینم. دولت قطعاً آن را تایید خواهد کرد.»

اسلواکی پیشتر از متحدان ناتو خواسته بود تا در آسمان این کشور گشتزنی کنند،  این کشور قصد دارد میگ‌های خود را به اوکراین بفرستد تا به کی‌یف در مقابله با روسیه کمک کند.

اسلواکی در سال ۲۰۱۸، ۱۴  فروند جنگنده اف-۱۶  را برای جایگزینی با جنگنده‌های میگ خود به ایالات متحده سفارش داد و اولین هواپیماها قرار بود امسال وارد شوند. با این حال، تاخیرهای غیرمنتظره آن تاریخ را به سال ۲۰۲۴ عقب انداخته است.

اسلواکی از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه بیش از ۱۵۴ میلیون یورو (۱۶۰.۶ میلیون دلار) کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است.

جمهوری چک نیز اولین عوض ناتو بود که در نبرد اوکراین با روسیه، برای اوکراین تانک، خودروهای جنگی و  پیاده‌نظام ارسال کرد. این در حالی است که مسکو به پراگ هشدار داده  که از انتقال تسلیحات مربوط به «پیمان ورشو » با اتحاد جماهیر شوروی سابق به کشورهای  دیگر خودداری کند.

پیش از تقابل نظامی روسیه به اوکراین، کرملین از  یک سال قبل جمهوری چک را در فهرست کشورهای «غیردوست» قرار داده بود.

روسیه آزادسازی دو جمهوری خودخوانده لوهانسک و دونتسک در منطقه دونباس در شرق اوکراین را از اهداف کلیدی عملیات نظامی ویژه خود در این کشور اعلام کرده است.« ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اقدام نظامی در اوکراین را ۲۴ فوریه (پنجم اسفندماه) اعلام و همچنین اهداف دیگر آن را غیر نظامی کردن و نازی‌ زدایی اوکراین بیان کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها