کد خبر: 561678
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۵:۴۶:۵۲
| |

اولین نشست گفتگوهای ملی مصر فردا برگزار می‌شود

​اولین نشست‌های گفتگوهای ملی مصر که قرار است با حضور گروه‌های سیاسی مختلف به استثنای اخوان المسلمین برگزار شود، فردا (سه شنبه) آغاز می‌شود.

اولین نشست گفتگوهای ملی مصر فردا برگزار می‌شود
کد خبر: 561678
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ ۱۵:۴۶:۵۲

ضیاء رشوان، هماهنگ کننده کل گفتگوی ملی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت امنای گفتگوی ملی برای تعیین دستور کارو جزئیات گفتگو، اولین جلسه خود را سه شنبه آغاز می‌کند. تشکیل هیأت امنای این نشست به معنای آغاز رسمی کار و فعالیت گفتگوی ملی است که هیأت امنا در اولین جلسه خود جزئیات و تاریخ آن را بررسی و در خصوص آن تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، این نشست محدود به هیئت امنا و بدون مشارکت احزاب سیاسی مربوطه است.

گزارشات خبری پیش بینی کرده بودند که گفتگوی ملی مصر تا پس از عید قربان و زمانی که هویت شرکت کنندگان و موضع نهایی برای حضور احزاب جنبش مدنی قطعی شود به تأخیر بیفتد.

این منبع همچنین اظهار کرد که هیئت امنا در نشست پیش رو، تشکیل مجموعه کمیته های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و چه بسا کمیسیون هایی فرعی زیر شاخه این کمیته ها را بررسی خواهد کرد.

براساس اعلام رشوان عموم مردم به وساطه ابزارهای مختلف الکترونیکی به صورت مستقیم می‌توانند در این نشست شرکت و تعامل داشته باشند.

رشوان همچنین اعلام کرد: در تأیید حق آگاهی عمومی و پیگیری فوری و شفاف جریان گفت‌وگو، پس از پایان جلسه هیئت امنا، نشست خبری مطبوعات و رسانه‌های مصری و خارجی برگزار می‌شود.  

قابل ذکر است که پیش از این ریاست گفتگوی ملی از تشکیل هیات امناء متشکل از ۱۹ تن خبر داده بود و گفته بود که این تشکیلات با رایزنی با نیروهای سیاسی و صنفی و احزاب شرکت کننده در این گفتگو صورت گرفته است.

پیشتر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر اعلام کرد، اولین گفتگوی ملی در دوره ریاست خود با حضور تمامی گروه‌ها و احزاب به استثنای گروه اخوان المسلمین آغاز می‌شود.

رئیس جمهور مصر در همین راستا در گفتگویی با رسانه‌های داخلی این کشور همزمان با سوم ژوئیه ۲۰۱۳ که محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر برکنار شد، در اظهاراتی با اشاره ضمنی به گروه اخوان المسلمین اعلام کرد: اولین گفتگوی ملی در دوره من برای همه به استثنای یک گروه است، من سوم ژوئیه ۲۰۱۳ نیز از آنها برای برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردم که بدون پاسخ ماند.

سیسی اظهار کرد: گفتگوی ملی را برای تمامی اندیشمندان، سندیکاها، چهره‌های فرهنگی و گروه‌های سیاسی به استثنای تنها یک گروه کلید زدیم.

رئیس جمهور مصر در ادامه گفت: ممکن است مردم سوال کنند چرا یک استثنا قائل شدیم و چرا همه مردم در این گفتگو حضور ندارند؟ باید در پاسخ بگوییم، زیرا ما سوم ژوئیه ۲۰۱۳ آخرین کاری که انجام دادم، این بود که به این گروه طرحی را برای عبور از بحران از طریق برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و ایجاد فرصتی برای مردم جهت اظهارنظر پیشنهاد دادم.

سیسی افزود: من به آنها گفتم شما می‌گویید حامیانی دارید و این (تظاهرات علیه مرسی) یک توطئه بوده، پس اجازه دهید این توطئه را برملا کرده و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را برگزار کنیم، اگر مردم شما را انتخاب کردند، شما به دولت بازمی‌گردید و اگر نه، بخشی از روند سیاسی باقی نمانید.

رئیس جمهور مصر با اشاره به اینکه اخوان المسلمین این پیشنهاد را قبول نکرد، گفت: با توجه به این مخالفت و کشتارهای پس از آن، نقطه اشتراکی برای گفتگو میان ما وجود  ندارد.

همچنین خبرگزاری رسمی مصر به نقل از سیسی اعلام کرد، هدف از آغاز گفتگوی ملی گردآوری تمامی اندیشمندان، چهره‌های فرهنگی، سندیکاها و گروه‌های سیاسی به استثنای تنها یک گروه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها