کد خبر: 561086
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

فروپاشی کابینه بنت چه تبعاتی خواهد داشت؟

چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، کنست اسرائیل بعد از کمی کش‌وقوس دست‌آخر به انحلال خود و برگزاری انتخابات زودرس رأی موافق داد.

فروپاشی کابینه بنت چه تبعاتی خواهد داشت؟
کد خبر: 561086
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ۰۹:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، کنست اسرائیل بعد از کمی کش‌وقوس دست‌آخر به انحلال خود و برگزاری انتخابات زودرس رأی موافق داد.

این رخداد تقریباً در اولین سالگرد نخست‌وزیری نفتالی بنت اتفاق افتاد، نخست‌وزیری که توانسته بود به حضور مستمر بنیامین نتانیاهو بر مسند قدرت در اسرائیل پایان دهد.

به اعتقاد کارشناسان، حضور یک سال و چند روزه ائتلاف بنت-لاپید در قدرت بیش از آنکه یک موفقیت برای مخالفان بنیامین نتانیاهو محسوب شود، شکستی برای کل ساختار اسرائیل است که در کمتر از چهار سال باید پنجمین انتخابات کنست را به چشم ببیند.

با توجه به اینکه نه «ائتلاف تغییر» موفق به ادامه حضور در قدرت شده است و نه مخالفان به رهبری نتانیاهو برای تشکیل کابینه‌ای جایگزین راه به جایی برده‌اند، تا کابینه اسرائیل به دست یائیر لاپید بیفتد و او به عنوان نخست‌وزیر موقت تا اکتبر آینده سکاندار سیاست رژیم صهیونیستی باشد.

درگیری‌های لظفی بین اعضای کنست پیش از رأی‌گیری نشان از اوج بحرانی دارد که اسرائیل امروز با آن دست به گریبان است، بحرانی که باعث شده است دیگر خبری از آن یکه‌تازی‌های شخصیت‌ها و احزاب کاریزماتیک در اسرائیل نباشد و به جای سیاست و‌‌ ایدئولوژی محوری و دکترین از نیل تا فرات که ساختار صهیونیسم دینی و سیاسی به آن فخر می‌فروخت، امروز دیگر هراسی به ویژه ایران‌هراسی تنها محور جاذب قطب‌های در تضادِ اسرائیل به شمار رود.

به زعم کارشناسان، یکی از مهم‌‌ترین دلایل سقوط کابینه اسرائیل موج حملات ضد اسرائیلی بود که فلسطینیان در عمق مناطق «۱۹۴۸» یا همان تحت کنترل کامل این رژیم انجام دادند و دست‌کم منجر به کشته شدن ۲۰ اسرائیلی شد.

همچنین نباید فراموش کرد بلوک‌های شکننده شکل‌گرفته بین اکثریت و اقلیت و اختلافات شدید بین آنها به ویژه در داخل صحن کنست اسرائیل باعث شد قانون «وضعیت فوق‌العاده در کرانه باختری» هم راهی به سوی تمدید پیدا نکند.

این قانون که از سال ۱۹۶۷ تصویب شده بود راه را برای نظامیان اسرائیل برای انجام هر نوع اقدام سرکوبگرانه علیه فلسطینیان در کرانه باختری باز کرده اما باید هر پنج سال تمدید می‌شد.

به اعتراف کارشناسان اسرائیلی، با وجود جنب‌وجوشی که انتخابات پیش از موعد در صحنه سیاسی اسرائیل به وجود خواهد آورد، صرف انحلال کابینه و کنست به معنای ورود اسرائیل به یک جمود سیاسی است که حداقل تا چند ماه اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز را از مسئولان اسرائیلی سلب خواهد کرد.

این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد احتمال تکرار دور باطل انتخابات، انحلال و مجدداً انتخابات در این ساختارِ اصولاً ناهمگون بسیار زیاد و در حد قطعیت است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها