کد خبر: 559729
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

اوضاع اسرائیل بعد از اعلام فروپاشی ائتلاف چه دورنمایی دارد؟

فارغ از اینکه بنیامین نتانیاهو بتواند کابینه دیگری تشکیل دهد یا کنست منحل شود و اسرائیل پنجمین دور از انتخابات زودهنگام پیاپی را پشت سر بگذارد، اعلام شکست فعالیت روند حاکم به خودی خود بیانگر بحرانی بزرگ در اسرائیل است.

اوضاع اسرائیل بعد از اعلام فروپاشی ائتلاف چه دورنمایی دارد؟
کد خبر: 559729
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۰۸:۳۰:۰۰

سید عماد حسینی- فارغ از اینکه بنیامین نتانیاهو بتواند کابینه دیگری تشکیل دهد یا کنست منحل شود و اسرائیل پنجمین دور از انتخابات زودهنگام پیاپی را پشت سر بگذارد، اعلام شکست فعالیت روند حاکم به خودی خود بیانگر بحرانی بزرگ در اسرائیل است.

اگر بخواهیم شرایط سیاسی اسرائیل را در یک جمله کلی خلاصه کنیم، باید بگوییم اسرائیل در مرحله فروپاشی احزاب سیاسی خود به سر می‌برد و دیگر خبری از احزاب قدرتمند یا قطب‌بندی‌های واقعی در این رژیم نیست.

امروز اسرائیل با وجود تمامی تبلیغات رسانه‌ای در رابطه با نفوذ در کشورهای مختلف عربی و اسلامی و حملات انجام گرفته در عمق برخی از آنها، با بحرانی واقعی دست و پنجه نرم می‌کند.

این بحران به حدی گسترده است که برخی از کارشناسان را بر آن داشته تا در مورد فروپاشی نهادها و ساختارهای مهم تشکیل‌دهنده آن سخن به میان آورند.

بحران سیاسی چند سالی است که به شدت اسرائیل را درگیر کرده است، این در حالی است که بحران‌های اقتصادی، نظامی و اجتماعی را هم باید به آن افزود.

گرچه با نگاهی به تاریخ سیاسی اسرائیل حداقل طی چند دهه گذشته شاهد ظهور و افول شماری از احزاب سیاسی در این رژیم هستیم، اما این فروپاشی در ساختار سیاسی اسرائیل چیزی فراتر از تعبیر پایان مصرف برخی از احزاب موقت است.

هرچند برخی از این تحلیلگران معتقدند شخصیت‌های اسرائیلی برای پیشبرد اهداف خود دست به تاسیس احزابی مقطعی می‌زنند و بعد از پایان دوره آن، این احزاب نیز به تدریج رو به اضمحلال می‌روند، اما در چند سال اخیر شاهد فروپاشی فراگیر تمام احزاب اسرائیل به طور همزمان هستیم به نحوی که در چهار دوره پیاپی از انتخابات هیچ حزبی موفق به کسب اکثریت یا سامان دادن به ائتلافی با اکثریت قاطع کرسی‌های کنست نشده است.

این روزها نیز بعد از بحران پیش‌آمده در اسرائیل، در آستانه برگزاری انتخابات جدیدی برای کنست هستیم.

در این میان، در کنار تحلیل‌ها و ارزیابی‌های صورت‌گرفته از صحنه سیاسی اسرائیل، تحلیلگران این پرسش را مطرح می‌کنند که در این انتخابات هم شاهد ادامه افول احزاب خواهیم بود؟ آیا در این انتخابات نیز شخصیت‌های معروفی از صحنه سیاسی اسرائیل خارج خواهند شد؟

نفتالی بنت، که گفته می‌شود قصد دارد صحنه سیاسی اسرائیل را ترک کند، چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

آیا بنت به سرنوشت اولمرت، باراک و لیونی دچار خواهد شد یا مانند نتانیاهو همچنان به تلاش برای تصاحب قدرت ادامه خواهد داد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها