«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا اسرائیل برای فرار از بحران به سمت جنگ حرکت می‌کند؟

بنی گانتس وزیر جنگ کابینه متلاشی‌شده نفتالی بنت اعلام کرد، اسرائیل اگر لازم باشد بار دیگر به لبنان حمله می‌کند و بیروت و صور و صیدا را به اشغال خود درمی‌آورد.

آیا اسرائیل برای فرار از بحران به سمت جنگ حرکت می‌کند؟
کد خبر: 559732
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۰۸:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- بنی گانتس وزیر جنگ کابینه متلاشی‌شده نفتالی بنت اعلام کرد، اسرائیل اگر لازم باشد بار دیگر به لبنان حمله می‌کند و بیروت و صور و صیدا را به اشغال خود درمی‌آورد.

هرچند در سالگرد اشغال لبنان، گانتس چنین ادعایی کرده، اما با نگاهی به روند اخبار در اسرائیل شاهد رخدادهای دیگری هم در این راستا هستیم که می‌تواند این سخنان را تا حدودی از حالت کلیشه‌ای و مناسبتی خارج کند.

فارغ از بحران کابینه در اسرائیل و تبحر اسرائیل در صدور بحران به خارج از مرزها برای کسب انسجام داخلی، چند خبر دیگر هم در این زمینه قابل تامل است.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در خبری اعلام کرد: ژنرال‌های ارتش اسرائیل با همتایان خود در ارتش آمریکا تشکیل جلسه دادند.

در این نشست که در پادگان دایان در الجلیل واقع در شمال فلسطین اشغالی و از مناطق نزدیک به مرز لبنان برگزار شد، مسائل راهبردی و عملیاتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از سوی دیگر، علی شعیب خبرنگار شبکه المنار در جنوب لبنان هم از شنیده شدن صدای انفجارهای نسبتاً قوی در مناطق مرزی با فلسطین اشغالی سخن گفت و خبر داد این انفجارها در مناطق جولان اشغالی اتفاق افتاده است.

همزمان با انتشار این اخبار، روزنامه یدیعوت آحارانوت هم در گزارشی از رزمایش مشترک ارتش اسرائیل با نظامیان فرماندهی مرکزی آمریکا سنتکام در شمال فلسطین اشغالی خبر داد و تاکید کرد این رزمایش برای سنجش میزان آمادگی نظامیان هر دو طرف در مقابل چالش‌های امنیتی مشترک و در رأس آن افزایش تنش در جبهه شمالی اسرائیل برپا شد.

بنا بر این گزارش، در رزمایش مزبور (که بعد از پایان یافتن رسانه‌ای شد) سناریوهای احتمالی مختلفی تمرین شد.

یکی از مهم‌‌ترین بخش‌های این تمرین، نحوه هم‌افزایی و همکاری در بخش پدافند هوایی و مبادله اطلاعات امنیتی و کمک‌های لجستیکی بود.

روزنامه هاآرتص هم با اشاره به این همکاری مشترک خاطرنشان کرد، مسئولان برگزاری به طور علنی در مورد احتمال مشارکت بالفعل آمریکا در رویارویی نظامی آتی اسرائیل با حزب‌الله سخنی نگفتند!

هنوز مشخص نیست اسرائیل تا چه حد به دنبال جنگ با حزب‌الله است، اما کارشناسان اسرائیلی متفق‌القول اذعان می‌کنند جنگ با حزب‌الله امری حتمی است که فقط زمان آن مشخص نیست و تل‌آویو تمام تلاش خود را می‌کند تا خود تعیین‌کننده زمان آغاز و پایان جنگ باشد، نه طرف مقابل.

در این میان گرچه ارتش آمریکا در تمام جنگ‌های سابق اسرائیل به واسطه کمک‌های نسبتاً مستقیمِ نظامی و پشتیبانی‌های لجستیکی حضور بالفعلی داشت، اما ورود مستقیم پارامتر ارتش آمریکا به جنگ آتی اسرائیل به ویژه علیه حزب‌الله مساله‌ای است که از مدتی قبل نظر تحلیلگران منطقه را به خود جلب کرده است، شاید از این طریق اسرائیل بتواند از بحران داخلی‌اش رهایی یابد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها