کد خبر: 559791
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۳ ۱۳:۴۰:۴۷
| |

تشکر لاپید از ترکیه به دلیل «فعالیت حرفه‌ای در خنثی سازی توطئه علیه شهروندان اسرائیلی در استانبول»

وزیر خارجه اسرائیل از دولت ترکیه به دلیل آن چه «فعالیت حرفه ای و هماهنگ آن در خنثی سازی توطئه علیه شهروندان اسرائیلی در استانبول» خواند، قدردانی کرد.

تشکر لاپید از ترکیه به دلیل «فعالیت حرفه‌ای در خنثی سازی توطئه علیه شهروندان اسرائیلی در استانبول»
کد خبر: 559791
|
۱۴۰۱/۰۴/۰۳ ۱۳:۴۰:۴۷

مولود چاووش اوغلو و یائیر لاپید، وزرای امور خارجه این کشور و رژیم صهیونیستی پس از دیداری دو جانبه در شهر آنکارا، عصر امروز (پنج شنبه) یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کردند.

به گزارش شفقنا و به نقل از  بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA)، چاووش اوغلو در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این که در دیدار با لاپید، بر پیشبرد گفت و گوهای مثبت میان ترکیه و رژیم صهیونیستی با گام های ملموس تاکید کردند، اظهار داشت: سفرهای متقابل بلندپایه را در کوتاه مدت ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین رایزنی های سیاسی و منطقه ای دو جانبه با وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی را مهم برشمرد و از آغاز اقدامات لازم برای ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک میان آنکارا و تل آویو به سطح سفیر خبر داد.

چاووش اوغلو ضمن تاکید بر این که ترکیه در مسئله امنیت با رژیم صهیونیستی همکاری می کند، تصریح کرد: ما در رابطه با تهدیدهای تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی در کشورمان، در ارتباط نزدیکی با لاپید بودیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در این باره افزود: نهادهای ما به تبادل داده های اطلاعاتی میان خود ادامه دادند و پرزیدنت اسحاق هرتزوگ (رئیس رژیم صهیونیستی) نیز در رابطه با این مسئله با پرزیدنت رجب طیب اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) گفت و گو کرد.

چاووش اوغلو ضمن اعلام این که نهادهای امنیتی ترکیه و رژیم صهیونیستی با همکاری نزدیکی به کار خود ادامه می دهند، ادامه داد: می خواهم تاکید کنم که نمی توانیم اجازه دهیم رویدادهایی از این قبیل در کشور ما به وقوع بپیوندد، اجازه تسویه حساب (کشورها با یکدیگر) در داخل کشورمان را نخواهیم داد و نمی توانیم اجازه دهیم حملات تروریستی روی دهد.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود ضمن اعلام این که در سال گذشته پیشرفت زیادی در روابط میان این رژم و ترکیه حاصل شده، افزود: ما شروع به انجام رایزنی درباره بازگشت سفرا در آینده نزدیک و همچنین بهبود گفت و گوهای اقتصادی و سیاسی خود کردیم و امیدوارم که به زودی این اقدامات را تکمیل کنیم.

لاپید خطاب به چاووش اوغلو نیز اظهار داشت: دوست من، در دیپلماسی بین الملل یک بعد شخصی نیز وجود دارد؛ همکاری با شما مایه خرسندی است و به تسریع فرآیند بهبود روابط ما منجر شده است؛ از مهمان نوازی شما و کارکنانتان تشکر می کنم.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی ضمن تاکید بر این که ترکیه محبوب ترین مقصد گردشگران اسرائیلی است، در این باره افزود: امیدواریم که گردشگران اسرائیلی در آینده نزدیک بتوانند به ترکیه بازگردند.

لاپید خطاب به چاووش اوغلو همچنین عنوان کرد: بسیار مهم است که طی هفته های آینده فرآیندی که در سفر شما به اسرائیل آغاز کردیم را به پایان برسانیم تا شرکت های هواپیمایی اسرائیل اجازه یابند به استانبول و سواحل ترکیه پرواز مستقیم انجام دهند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی همچنین از دولت ترکیه به دلیل آن چه «فعالیت حرفه ای و هماهنگ آن در خنثی سازی توطئه علیه شهروندان اسرائیلی در استانبول» خواند، قدردانی کرد جایی که در این باره گفت: ما از دولت ترکیه به خاطر این فعالیت حرفه ای و هماهنگ سپاسگزاریم.

لاپید در پایان نیز تصریح کرد: می خواهم از همه مقامات ترکیه و اسرائیل در وزارت امور خارجه، سرویس های اطلاعاتی و امنیتی و شورای امنیت ملی که طی هفته های اخیر با این مسئله تعامل داشتند، تشکر کنم؛ در هفته های اخیر، جان شهروندان اسرائیلی به لطف همکاری امنیتی و دیپلماتیک میان اسرائیل و ترکیه نجات پیدا کرد.

شایان ذکر است که سفر کنونی لاپید، نخستین سفر یک وزیر امور خارجه رژیم صهیونسیتی به ترکیه طی 16 سال اخیر به شمار می آید جایی که آخرین بار «تسیپی لیونی»، وزیر وقت امور خارجه این رژیم در ماه مه سال 2006 میلادی به آنکارا سفر کرده بود.

این در حالی است که چاووش اوغلو نیز چهار هفته پیش در نخستین سفر یک وزیر امور خارجه ترکیه به سرزمین های اشغالی طی 15 سال اخیر، در مقر وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در بخش غربی بیت المقدس اشغالی، با لاپید دیدار و گفت و گو کرده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها