کد خبر: 558247
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۶ ۲۱:۴۲:۱۱
| |

روسیه دو نظامی سابق آمریکایی را در اوکراین دستگیر کرده است

یک روزنامه انگلیسی از دستگیر شدن دو نظامی سابق آمریکایی که در قالب نیروهای داوطلب مردمی وارد اوکراین شده بودند خبر داده است.

روسیه دو نظامی سابق آمریکایی را در اوکراین دستگیر کرده است
کد خبر: 558247
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۶ ۲۱:۴۲:۱۱

منابع خبری گزارش داده‌‌اند ارتش روسیه دو نظامی سابق آمریکایی را که در حال نبرد با نیروهای روسیه در اوکراین بوده‌اند دستگیر کرده است.

​به گزارش فارس، طبق گزارش روزنامه تلگراف، «رابرت دروک» ۳۹ ساله و «اندی تای انگوکهوین» ۲۷ ساله نخستین آمریکایی‌هایی هستند که از زمان آغاز جنگ در اوکراین توسط روس‌ها به اسارت گرفته شده‌اند.

روزنامه ایندیپندنت نوشته خانواده‌های این دو مرد آمریکایی که برای مبارزه با روسیه به نیروهای اوکراین پیوسته بودند خواستار کمک دولت «جو بایدن» برای آزادی آنها شده‌اند.

مادر دروک در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی درباره دلیل رفتن پسرش به جنگ این توضیحات را داده است: «او می‌خواست به آنجا برود تا به سربازان اوکراین کمک کند و به آنها طرز استفاده اوکراینی‌ها از تجهیزاتی که آمریکایی‌ها ارسال می‌کنند را نشان بدهد.»

او همچنین گفت پسرش نگران بوده که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در صورت موفقیتش در این عملیات، اوکراین را رها نخواهد کرد.

نشریه انگلیسی تایمز اندکی بعد از آغاز جنگ در اوکراین گزارش داده بود پیمانکاران نظامی غربی برای جذب مزدوران خارجی و اعزام آنها به جنگ روسیه پیشنهاد روزانه ۲ هزار دلار حقوق داده‌اند.

پیش از این شبکه خبری سی‌ان‌ان به مفقود شدن این دو نظامی در خارکیف اشاره کرده و درباره احتمال بازداشت آنها ابراز نگرانی کرده بود.

خبرها درباره بازداشت احتمالی دو آمریکایی در درگیری‌های اوکراین در حالی منتشر شده که پیش از این برخی مقام‌های ارشد مسکو از قبیل دیمیتری مدودف معاون شورای امنیت ملی روسیه و نماینده مسکو در سازمان ملل در اظهاراتی جداگانه اعلام کرده بودند که این کشور در جنگ نیابتی با آمریکا و اروپا قرار دارد.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پیش از این درباره سرنوشت این دو نظامی آمریکایی گفته بود: «در صورتی که گزارش‌ها صحیح باشد ما همه اقدامات لازم را برای بازگرداندن آنها انجام خواهیم داد.»

وی در ادامه گفت: «اما مسئله مهمی در اینجا وجود دارد و آن این است که ما از آمریکایی‌ها می‌خواهیم برای جنگیدن به اوکراین نروند. آنجا منطقه جنگی است. درگیری است. اگر احساس می‌کنید باید از اوکراین حمایت کنید راه‌های زیادی برای این کار وجود دارند که ایمن‌تر هستند.»

روزنامه ایندیپندنت نوشته نیروهای روسیه‌ای در پیام مختصری بازداشت این دو آمریکایی را تأیید کرده‌اند، هر چند که وزارت دفاع و خارجه روسیه هنوز اظهارنظری در این خصوص نکرده‌اند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده‌اند که حمایت‌های تسلیحاتی کشورهای غربی از اوکراین کماکان ادامه دارد. دبیر کل ناتو امروز تصریح کرد که ارسال سلاح به اوکراین متوقف نخواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها