رویترز:

عربستان سعودی به دنبال توافق بلندمدت با انصارالله است

پس از اینکه ائتلاف متجاوز سعودی ـ اماراتی موفق نشد به اهداف خود در یمن دست پیدا کند، مسئولان سعودی مذاکره با انصارالله را کلید زده‌اند تا بتوانند به توافق بلندمدتی دست پیدا کنند.

عربستان سعودی به دنبال توافق بلندمدت با انصارالله است
کد خبر: 557825
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۴ ۲۱:۲۵:۳۱

دو منبع آگاه امروز سه‌شنبه خبر دادند که ریاض مذاکرات مستقیم را با جنبش انصارالله آغاز کرده است و طرفین «امنیت در طول مرزهای سعودی و روابط آتی پس از هر گونه توافق صلح با یمن» را بررسی کردند.

​به گزارش فارس، خبرگزاری رویترز به نقل از این منابع گزارش داد، مذاکرات جسته و گریخته‌ای تا کنون بین طرفین در ماه گذشته و قبل از تمدید توافق آتش‌بس صورت گرفت.

به گفته این منابع، مذاکراتی به صورت مجازی بین مسئولان بلندپایه سعودی و انصارالله برگزار شده است و در صورت وجود پیشرفت کافی، برنامه‌ای نیز برای برگزاری نشستهای مستقیم در مسقط پایتخت عمان وجود دارد.

رویترز همچنین خبر داد که دولت سعودی و انصارالله یمن نیز در این باره واکنشی نداشته‌اند. این منابع هم گفتند که «مسئولان سعودی و انصارالله در حال بررسی توافق بلند مدتی برای امنیت مرزها هستند».

این منابع بدون هیچ اشاره‌ای به جنایات چندین ساله ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در یمن گفتند که ریاض به شدت نگران موشکهای بالستیک و پهپادهای یمن است.

کارشناسان تأکید دارند که عربستان سعودی در حال حاضر به این نتیجه رسیده است که دیگر حمایت از نهادی مانند «شورای ریاستی» در جنوب یمن فایده ندارد و احتمال فروپاشی این نهاد هم به قوت خود باقی است. به همین دلیل مجبور شده است در پی توافق دائم با دولت یمن باشد.

این در حالی است که دورهای اول و دوم مذاکرات درخصوص بازگشایی راه‌ها در چند منطقه مهم یمن در اَمان، پایتخت اردن برگزار شد اما بی‌نتیجه ماند و هیأت‌های مذاکره‌کننده آن را رها کردند. فرستاده آمریکا و نماینده سازمان ملل اصرار دارند که دولت نجات ملی (صنعاء) باید مفاد گفت‌وگوها در اردن را بپذیرد و راه‌های استان راهبردی تعز را بازگشایی کند.

در حالی که صنعاء بر ضرورت بازگشایی راه‌های انسانی جهت کاهش رنج ملت یمن تاکید دارد، دولت مستعفی و متحدان ائتلاف سعودی خواستار بازگشایی راه‌های بیشتری برای انتقال نیروها و تجهیزات خود در این منطقه راهبردی هستند.

دولت صنعاء ضمن رد این تاکتیک‌های جنگ‌طلبانه و با دعوت طرف مقابل به گفت‌وگوی صادقانه، خاطرنشان می‌کند که درصورت به بن‌بست  رسیدن مذاکرات، به صورت یک‌جانبه طرح ارائه خواهد داد.

افزون بر این مسئله، عربستان سعودی که از حملات انتقامجویانه یمن به ستوه آمده بود، در  آستانه ماه مبارک رمضان پیشنهاد آتش بس دوماهه در یمن را مطرح کرد که باز هم تمدید شد. پیشنهاد آتش‌بس در شرایطی که تنها چند روز از حمله موفق انصارالله به پالایشگاه جده و اهدافی دیگر در قالب عملیات «شکستن محاصره ۳» گذشته بود برای ناظران تحولات یمن غیر منتظره بود و تردیدهای زیادی نسبت به اهداف پشت پرده و جدیت سعودی‌ها در عملیاتی کردن این آتش بس وجود داشت. گذشت زمان بر تردیدها صحه گذاشت و نشان داد سعودی‌ها نه به دنبال آتش بس که به دنبال زمینه‌سازی برای پیشبرد هدف بزرگتری در پرونده یمن هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها