فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن:

ایران برای صلح در یمن نقش مثبت ایفا کند

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن با این ادعا که واشنگتن به دنبال صلح در یمن است، گفت که در مذاکرات تعز، مسائل پیچیده‌ای برای نخستین بار مطرح شده است.

ایران برای صلح در یمن نقش مثبت ایفا کند
کد خبر: 556291
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ۲۰:۵۲:۳۲

«تیموتی لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن گفت که نسبت به مسیر مذاکرات تعز در یمن خوش‌بین است.

​به گزارش فارس، لیندرکینگ بدون اشاره به نقش آمریکا در حمایت از ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی و تخریب یمن و کشتار مردم این کشور، به شبکه خبری العربیه گفت که «واشنگتن به برقراری صلح در یمن، پایبند است».

وی با بیان اینکه از «حوثی‌ها (انصارالله) می‌خواهیم که مسیرهای تعز را باز کنند»، مدعی شد: «ایران حوثیها را برای حمله به غیر نظامیان و عربستان تشویق کرده است».

این در حالی است که آمریکا و عربستان سعودی با وجود گذشت چند ماه از آتش‌بس در یمن، اجازه نمی‌دهند پروازها به صنعاء به صورت عادی انجام شود و حتی از ورود سوخت به بندرگاه الحدیده و رسیدن آن به دست مردم یمن ممانعت می‌کند.

این مسئول آمریکا با این ادعا که ایران با سلاحهای کُشنده از انصارالله حمایت می‌کند، مدعی شد که تهران «باید از این کار دست بردارد و نقش مثبتی ایفا کند».

علیرغم ادعای لیندرکینگ، برت مک‌گورک هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا با اشاره به حمایتهای تسلیحاتی این کشور از ریاض برای جنگ یمن گفت: «سعودی‌ها [به این سلاح‌ها] نیاز دارند چون حوثی‌ها با حمایت ایران ده‌ها پهپاد و موشک از یمن به سمت عربستان سعودی شلیک می‌کنند».

لیندرکینگ با بیان اینکه «مسائل دشواری وجود دارد که برای نخستین بار بر سر آن مذاکره می‌کنیم»، ادعا کرد: «از حوثیها می‌خواهیم همه زندانیان را آزاد کنند».

فرستاده ویژه آمریکا اردیبهشت ماه گذشته هم مدعی شد که عربستان سعودی درباره پایان دادن به درگیری در یمن و اتکا به تحولات اخیر همانند آتش‌بس و تشکیل شورای ریاستی، تصمیم جدی دارد.

وی همچنین ادعا کرد: «به نظر می‌رسد که رفتارهای ایران برای بحرانی کردن درگیری آنگونه که پیش از آتش‌بس بود، تغییری نکرده و ایران در مقایسه با عربستان عزم کمتری برای پایان مسالمت‌آمیز این درگیری دارد و متأسفانه ایران پیش از آتش‌بس به تشدید درگیری‌ها دامن زد و اکنون نیز هیچ تغییری در رفتارهای ایران در قبال یمن دیده نمی‌شود».

لیندرکینگ بر اهتمام آمریکا به امنیت عربستان سعودی و دفاع از آن اشاره و تأکید کرد که ۷۰ هزار آمریکایی در عربستان سعودی و ۶۰ هزار نفر نیز در امارات اقامت دارند و از این لحاظ ارتباط مستقیمی با امنیت آمریکا وجود دارد چرا که شمار زیادی از آمریکایی‌ها در این دو کشور اقامت دارند.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد جمعیت یمن در حال حاضر نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، میلیون‌ها نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها