کد خبر: 538574
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ۱۴:۴۵:۵۹
| |

تقلای 3 کشور برای بازگرداندن انصارلله به لیست سیاه آمریکا

منابع خبری گزارش دادند که عربستان، امارات و اسرائیل در حال اعمال فشار و لابی برای شناسایی و طبقه‌بندی جنبش انصارلله یمن در لیست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا هستند.

تقلای 3 کشور برای بازگرداندن انصارلله به لیست سیاه آمریکا
کد خبر: 538574
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ۱۴:۴۵:۵۹

مجله "فارن پالیسی" در گزارشی اعلام کرد که کاخ سفید با مقاومت در برابر طرح خود برای قرار دادن انصارالله در لیست گروه‌های "تروریستی" مواجه است، زیرا این امر اقتصاد یمن را نابود می‌کند و فقیرترین کشور جهان عرب را به مرز قحطی می‌کشاند.

به گزارش ایسنا، دولت ترامپ در روزهای پایانی خود در کاخ سفید تحریم‌هایی را علیه انصارلله یمن اعمال کرد که با رسیدن بایدن به قدرت، در روزهای اولیه کاری خود این تحریم‌ها را لغو کرد. اما پس از آنکه جنبش انصارلله یمن حملات خود را علیه عربستان و امارات افزایش داد، تیم مشاوره سیاست خارجی بایدن، نسبت به اعمال مجدد این تحریم‌ها به گفته این مجله در حال رایزنی هستند.

براساس این گزارش، از طرف دیگر عربستان و امارات در کنار اسرائیل در حال فشار و لابی برای قرار دادن مجدد جنبش انصارلله یمن در لیست گروه‌های "تروریستی" هستند.

برت مک گورک، مقام ارشد کاخ سفید مسئول پرونده خاورمیانه، تلاش‌ها برای قرار دادن مجدد این جنبش در لیست سازمان‌های "تروریستی" را رهبری می‌کند، با این حال، این طرح با مخالفت سایر مقامات آمریکایی روبرو شده است.

در همین راستا نشستی در کاخ سفید که توسط شورای امنیت ملی در ۴ فوریه برگزار گردید که با این طرح به دلایل مخرب آن بر زندگی مردم یمن، مخالفت شد.

طبق این گزارش، به گفته مقامات آمریکایی مطلع از این موضوع، کسانی که این اقدام را رد می‌کنند معتقدند که ممکن است سختی‌های ومشکلات مردم یمنی‌ را افزایش دهد. به همین خاطر نمایندگان تصمیم گرفتند دوباره این ابتکار را بررسی کنند و راه‌های دیگری از جمله اعمال تحریم‌هایی را که مقامات خاص "حوثی‌ها" را هدف قرار می‌دهند، شناسایی کنند، به نحوی که بر ورود مواد غذایی و تجهیزات پزشکی حیاتی به یمن تأثیری نگذارد.

نمایندگان سازمان ملل، برخی از مقامات وزارت امور خارجه، آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده و واردکنندگان مواد از طرفداران لغو این طرح هستند.

۸ فوریه، مارتین گریفیث، هماهنگ کننده امداد سازمان ملل متحد در نشست با مک گورک، با اشاره به تأثیر مخرب قراردادن جنبش انصارلله یمن در لیست سازمان‌های "تروریستی" خارجی، بر واردات اقلام ضروری برای زنده نگه داشتن غیرنظامیان یمنی، خواستار تجدید نظر در این طرح شد.

به گفته مقاماتی که از محتوای این جلسه مطلع هستند، مک گورک در این دیدار به گریفیث اطمینان داد که ایالات متحده آمریکا این طرح را فعلا متوقف کرده است، همچنین او افزود که ایالات متحده می‌خواهد به گفتگو با سازمان ملل درباره تأثیر تحریم‌های آمریکا بر غیرنظامیان در یمن ادامه دهد.

این مجله گزارش خود را بر اساس مصاحبه با هفت مقام آمریکایی، دیپلمات‌های خارجی و امدادگران مرتبط با امور یمن و همچنین اسناد طبقه‌بندی شده سازمان ملل متحد که به این بحث‌ها اشاره می‌کنند، تهیه کرده است.

طرح قرار دادن مجدد انصارلله در لیست سازمان‌های "تروریستی" خارجی به دنبال ناامیدی مقامات ارشد کاخ سفید، از جمله مک گورک، پس از یک سری حملات موشکی و پهپادی است که عربستان سعودی و امارات را هدف قرار دادند.

خالد الیمانی، وزیر خارجه سابق یمن در این رابطه گفت: در واقع هیچ اتفاقی نیفتاده است. دولت بایدن متوجه شد که دسترسی زیادی به حوثی‌ها ندارد، به صورتی که هیچ امکانی برای مذاکره  با طرف‌های درگیر در جنگ یمن و آوردن آنها بر سر میز مذاکرات وجود ندارد.

الیمانی انصارلله و مواضع جنگی آنها را مسئول وضعیت فعلی یمن دانست و معتقد است که قرار دادن آنها در لیست گروه‌های "تروریستی" ممکن است فشار بر آنها را افزایش دهد و آنها را پای میز مذاکره بکشاند.

وی افزود: قرار دادن انصارلله در لیست گروه‌های "تروریستی"، تعامل و تجارت با آنها را جرم انگاری می‌کند و بازرگانان و شرکت‌هایی را که با آنها معامله می‌کنند در معرض مجازات‌های کیفری قرار خواهد داد.

مقامات آمریکایی و کارکنان سازمان‌های بشردوستانه که مخالف این طرح هستند می‌گویند که علیرغم معافیت‌های اعطا شده به گروه‌های بشردوستانه از تحریم‌ها، تعیین این جنبش به عنوان گروه "تروریستی"، اثر وحشتناکی بر وضعیت مردمان بمن خواهد داشت به صورتی که قحطی و گرسنگی در آن کشور را به مرز فاجعه انسانی می‌کشاند.

براساس این گزارش، منابع مطلع در این زمینه اعلام کردند که گزینه دیگر بایدن در قبال جنبش انصارلله یمن، طبقه بندی این جنبش به عنوان یک گروه تروریستی خاص بدون توصیف این گروه به مثابه سازمان "تروریستی" خارجی است.

به عبارتی، ایالات متحده آمریکا ممکن است رهبران خاص این جنبش را هدف قرار داده و آنها را به عنوان "تروریست" معرفی کند.

اسکات پل، مدیر ارشد آکسفام، هشدار داد که شرکت‌هایی که اقلام ضروری مانند سوخت و مواد غذایی را توزیع می‌کنند، ممکن است فعالیت‌های خود را به دلیل ترس از پاسخگویی بر اساس این طرح متوقف کنند.

وی گفت که این طبقه بندی بر اقتصاد فقیر یمن که چندین سال تحت فشار بوده است، تأثیر مهلکی خواهد گذاشت. این طبقه بندی به معنای محروم کردن یمن از حواله‌های خارج از کشور است که در طول سال‌های جنگ به پرداخت‌های آن کشور کمک کرده است.

مدیر ارشد آکسفام همچنین افزود به دلیل قیمت‌های بالای بین المللی و نرخ نامناسب ارز، اکثر یمنی‌ها دیگر قادر به تهیه مواد اولیه نیستند.

حامیان بازگرداندن این جنبش به فهرست "تروریستی"، از جمله الیمانی و مقامات سابق دولت ترامپ، گفتند که انصارلله کمک‌های بشردوستانه را به جنگجویان خود منتقل کردند و حذف آنها از لیست سازمان‌های "تروریستی" خارجی، تأثیری بر مذاکرات صلح نداشت.

برایان هوک، نماینده ویژه ترامپ در امور ایران می گوید: هیچ انگیزه‌ای برای "حوثی‌ها" برای شرکت در مذاکرات صلح وجود ندارد

وی افزود: حذف "حوثی‌ها" از فهرست سازمان‌های "تروریستی" خارجی به وضوح اثرات مهم خود را بر جای گذاشت و به طور نمادین به "حوثی‌ها" دست باز داد تا بدون عواقب حملات خود را بیشتر و گسترده‌تر سازند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها