پوتین رسما دیوانه شده/ من همان پطر کبیر هستم که اروپا را فتح کرد!

رئیس جمهور روسیه در جریان بازدید از نمایشگاهی که به اولین امپراتور روسیه اختصاص داشت تلاش کرد فتح سوئد توسط پطر کبیر در قرن 18 را به تهاجم نظامی مدرن خود به اوکراین تشبیه کند.

پوتین رسما دیوانه شده/ من همان پطر کبیر هستم که اروپا را فتح کرد!
کد خبر: 556864
|
۱۴۰۱/۰۳/۲۰ ۰۴:۴۵:۰۰

از بین تمام انگیزه‌هایی که می‌شد برای حمله پوتین به اوکراین در نظر داشت، انجام مأموریت تاریخی بازسازی امپراتوری روسیه کمتر به اذهان خطور می کرد. اما روز پنجشنبه ۱۹ خرداد، ولادیمیر پوتین در توصیف از خودش پا را فراتر گذاشت و مستقیماً خود را با پتر کبیر، امپراتور شهیر روسیه تزاری مقایسه کرد.

به گزارش یورونیوز، البته این فقط گوشه‌ای از حس رضایت پوتین نسبت به خودش بود. آقای پوتین روز پنجشنبه ۳۵۰امین سالروز تولد پتر کبیر را با بازدید از یک نمایشگاه چندرسانه‌ای تازه‌تأسیس در مسکو با موضوع تزار جشن گرفت. او سپس در جلسه‌ای با حضور کارآفرینان جوان روسی در مورد تسخیر سواحل بالتیک توسط پتر کبیر در جنگ با سوئد در قرن هجدهم سخنرانی کرد.

در آن زمان تزار روسیه با امپراتوری سوئد در سرزمین های امروزی فنلاند، استونی و لتونی در جنگ بود.

 

پوتین از بخش‌های سرزمینی که پتر در آن زمان فتح کرده بود به‌عنوان حق روسیه یاد کرد

پوتین درباره فتوحات امپراتور روسیه گفت: «تقریباً چیزی تغییر نکرده است. پتر کبیر ۲۱ سال جنگ در شمال را رهبری کرد. نه با این هدف که جای جدیدی را فتح کند بلکه در حال تصرف بخش‌هایی از خود روسیه بود.»

رئیس‌جمهور روسیه گفت  زمانی که پتر در سرزمین‌های متصرف شده، شهر سن‌پترزبورگ را بنیان نهاد «هیچ یک از کشورهای اروپایی آن را به‌عنوان بخشی از روسیه به رسمیت نشناختند.» به نظر می‌رسید که این اظهارات پوتین اشاره روشنی به وضعیت امروز باشد که هیچ کشور غربی حاکمیت مسکو بر کریمه و متصرفات سه ماه گذشته روسیه در بخش‌های شرقی و جنوبی اوکراین را به رسمیت نشناخته اند.

همچنین این‌گونه از سخنان پوتین برداشت می‌شود که غرب همچون قرن‌ها پیش، در نهایت این مناطق را به‌عنوان بخشی از روسیه به رسمیت خواهند شناخت.

پوتین که خود زاده شهر سن‌پترزبورگ است همیشه از امپراتور روسیه تمجید کرده است. وی همیشه یک مجسمه برنزی تزار را در کنار میز تشریفات خود نگه می دارد.

 
در روزهای اخیر مقامات روسیه با اشتیاق خاصی به مقایسه پوتین و پتر پرداخته‌اند؛ به طوری که فرماندار سن‌پترزبورگ روز پنجشنبه گفت که امروز به سربازان روسیه در اوکراین همان قدر افتخار می‌کند که به سربازان پتر افتخار می‌کند.
 

تفاوت‌های رویکرد اقتصادی و فرهنگی پوتین با تزار روس در چیست؟

البته به لحاظ تاریخی مقایسه این دو کاملاً صحیح نمی‌باشد، چرا که پتر کبیر پنجره به اروپا را باز کرد و فناوری و فرهنگ اروپایی را به روسیه وارد کرد این در حالی است که بسیاری از شهروندان روسیه نگران از بسته‌شدن این دریچه به دست پوتین هستند.

البته در همین روز پنجشنبه، پوتین دوباره تکرار کرد که قصد ندارد همچون دوران شوری سابق ارتباط روسیه با جهان را قطع کند. او در این خصوص گفت: حتی اگر آمریکا و کشورهای اروپایی با روسیه دادوستد نکنند کشورهای آسیایی، افریقایی و آمریکای لاتین این کار را خواهند کرد.

پوتین گفت: «اقتصاد ما باز خواهد بود - هرکسی که به آن علاقه‌ای ندارد، به ضرر خودش هست. حصارکشی به‌دور کشوری مانند روسیه غیرممکن است و ما هم قصد نداریم خودمان چنین حصاری دور خودمان بکشیم.»

رئیس‌جمهور روسیه که ظاهراً به تهاجم روسیه در اوکراین اشاره می‌کرد گفت: «پرواضح است که بر ما نیز واجب است که دوباره شروع کنیم و خودمان را تقویت کنیم.»

برخی از تحلیلگران اشاره پوتین به تصرف سن‌پترزبورگ توسط تزار روس را تهدیدی ضمنی علیه کشور استونی دانسته‌اند که در نزدیک‌ترین مرز با این شهر قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها