کد خبر: 547302
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۵ ۱۵:۴۵:۰۰
| |

ستون پنجم پوتین در اوکراین دستگیر شد/ این جاسوس میلیونر کیست؟+ عکس

ستون پنجم پوتین در اوکراین دستگیر شد/ این جاسوس میلیونر کیست؟+ عکس
کد خبر: 547302
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۵ ۱۵:۴۵:۰۰

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور #اوکراین با انتشار تصویری از ‪ویکتور‬ مدودچوک، از بازداشت این سیاستمدار اوکراینی نزدیک به روسیه در یک عملیات ویژه اطلاعاتی خبر داد.

آقای مدودچوک، چهره سیاسی نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پارسال در دادگاهی به اتهام خیانت محاکمه شد؛ اتهامی که رد می‌کند. او که در حبس خانگی بود، به گفته آقای زلنسکی با آغاز حمله روسیه به اوکراین از خانه متواری شده و در تلاش برای خروج از این کشور بود که بنابر اعلام سرویس امنیتی اوکراین در لباس مبدل نظامیان اوکراین شناسایی و دستگیر شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیشب در سخنانی پس از انتشار خبر دستگیری آقای مدودچوک ۶۷ ساله، پیشنهاد مبادله او با اسیران اوکراینی را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، سخنگوی کرملین گفته است که روسیه آنچه را که برای آقای مدودچوک اتفاق افتاده زیر نظر خواهد داشت و کشورهای اروپایی را نیز به انجام این کار تشویق می‌کند.

ویکتور مدودچوک کیست؟

یک تاجر ثروتمند با روابط نزدیک با رهبر روسیه که سال‌ها در محافل سیاسی اوکراین تحمل می‌شد، زیرا او را یک کانال ارتباطی مهم با کرملین تلقی می‌‌کردند. او همچنین نقش مهمی را به عنوان رابط با جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه که مناطقی از شرق اوکراین را تصرف کردند، ایفا کرد.

مدودچوک عکس‌های زیادی با پوتین دارد؛ هنگام تماشای مسابقه فرمول یک در سوچی، در مسابقات هنرهای رزمی و هنگام میزبانی از او در ویلای خود در کریمه.

ماه می سال گذشته دادستان کل اوکراین او را به خیانت و تلاش برای غارت منابع ملی در کریمه متهم کرد. ماه‌ها قبل شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، مدودچوک و همسرش، اوکسانا مارچنکو را به دلیل ادعای تامین مالی تروریسم در فهرست تحریم‌شدگان این کشور قرار داد.


وکیل مدودچوک ادعای فرار او را رد کرد و در عوض مدعی شد که موکلش به دلیل تهدیدهای گروه‌های ملی‌گرا مجبور به تغییر مکان شده است. مدودچوک ادعا می‌کند که پوتین پدرخوانده دخترش است و او را یک دوست شخصی توصیف می‌کند. او سال گذشته در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت گفت برخلاف پوتین، او اوکراین و روسیه را دو ملت اسلاوی مجزا می‌بیند که تاریخ و مذهبی در هم تنیده دارند. او همچنین مدعی شد که اغلب درباره اوکراین با پوتین بحث کرده است.


 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها