کاهش نرخ بهره در ترکیه ادامه دارد

​رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در صریح‌ترین اظهارات خود همزمان با افزایش تورم قول داد که به جای افزایش نرخ بهره، به کاهش نرخ بهره ادامه دهد.

کاهش نرخ بهره در ترکیه ادامه دارد
کد خبر: 556258
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ۱۸:۰۷:۰۰

اردوغان اعلام کرد که این دولت نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و هیچ‌کس نباید این انتظار را از ما داشته باشد برعکس، به کاهش نرخ‌ها ادامه خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، اردوغان بار دیگر مخالفت خود را با افزایش هزینه‌های استقراضی تکرار کرد که به گفته وی تنها ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می‌کند.

رئیس‌جمهور ترکیه تعهد خود را برای تقویت تولید، صادرات و اشتغال با سیاست نرخ پایین دوچندان کرد. وی دوباره وعده مازاد حساب جاری را داد که در نهایت لیر ترکیه را ثابت می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد.

نرخ تورم سالانه ترکیه با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی با سرعتی کمتر از حد انتظار در ماه مه افزایش یافت اما همچنان به بالاترین میزان در ۲۴ سال گذشته یعنی ۷۳.۵ درصد رسید.

اردوغان گفت: بخشی از مشکل تورم این است که برخی از شهروندان اصرار دارند پس‌انداز خود را به ارز خارجی نگه دارند و بخشی دیگر افزایش تولید به دلیل نهاده‌های وارداتی است.

وی از خانوارها خواست از وام‌های کم نرخ بهره‌مند شده و سرمایه‌گذاری کنند.

اردوغان خاطرنشان کرد: کسانی که از مثلث نرخ ارز، سود و تورم سود می‌برند، استراتژی رشد این کشور را از طریق سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید و مازاد حساب جاری درک نمی‌کنند. از لحاظ فنی مشکل واقعی هزینه زندگی، نه تورم است.

ترکیش نیوز گزارش کرد، رئیس‌جمهور ترکیه اغلب نرخ‌های بهره را «مادر همه زیان‌ها» می‌نامد. نرخ‌های بهره بالاتر، وام گرفتن برای خانوارها و مشاغل را سخت‌تر می‌کند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده ترکیه از پاییز گذشته افزایش یافته است زیرا لیر پس از آغاز چرخه تسهیل ۵۰۰ واحدی  توسط بانک مرکزی در سپتامبر تضعیف شد.

با وجود کاهش مالیات بر کالاهای اساسی و یارانه‌های دولتی برای قبوض آب و برق برای کاهش بار بودجه خانوار، قیمت‌ها افزایش یافته است.

بانک مرکزی نرخ بهره معیار خود را در پنج جلسه در سال جاری در ۱۴ درصد ثابت نگه داشته و گفته است که کاهش تورم به دلیل سایر اقدامات، به اصطلاح اثر پایه و پایان مورد انتظار درگیری اوکراین آغاز خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها