کد خبر: 555530
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ۰۸:۴۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا سفر بایدن به منطقه نتیجه‌ای برای فلسطینیان به همراه خواهد داشت؟

به طور حتم زاویه نگاه و اهداف گروه‌های مبارز فلسطینی با نوع نگاه آمریکا تفاوت زیاد و تضادی کامل دارد اما همچنان کسانی در فلسطین هستند که روی مواضع آمریکا در قبال مساله فلسطین شرط‌بندی می‌کنند.

آیا سفر بایدن به منطقه نتیجه‌ای برای فلسطینیان به همراه خواهد داشت؟
کد خبر: 555530
|
۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ۰۸:۴۵:۰۰

سید عماد حسینی- به طور حتم زاویه نگاه و اهداف گروه‌های مبارز فلسطینی با نوع نگاه آمریکا تفاوت زیاد و تضادی کامل دارد اما همچنان کسانی در فلسطین هستند که روی مواضع آمریکا در قبال مساله فلسطین شرط‌بندی می‌کنند.

از این رو هرچند هنوز موعد مشخصی برای سفر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی اعلام نشده اما ارکان تشکیلات خودگردان فلسطین درصددند تا از این رخداد برای بازگرداندن مشروعیت به ساختار خود در بعد بین‌المللی و به خصوص در بعد داخلی بهره حداکثری ببرند.

به زعم کارشناسان، محمود عباس که چند ماه اخیر در ابعاد مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تقریباً در انزوا به سر می‌برد و جز چند اظهارنظر در مورد عملیات شهادت‌طلبانه و محکومیت چند اقدام اسرائیل اظهارنظری از او درباره مساله فلسطین شنیده نمی‌شد، طی چند روز اخیر شعار «صبر هم حدی دارد» را سر داد؛ پس از آن بود که وزیر خارجه آمریکا و نیز وزیر خارجه اردن با او تماس گرفتند، و به نوعی در آستانه حضور بایدن در منطقه برای خود پروپاگاندای خاصی ایجاد کرد.

بر سر اینکه این صبوری در چه زمینه و به منظور تحقق چه امری بوده تقریباً اختلاف نظری وجود ندارد و همگان چه تحلیلگران همسو با او و چه کارشناسان مخالف رویکردش تاکید دارند او همچنان بر پیشبرد روند سازش شرط‌بندی کرده و به بزرگ شدن کودک ناقص‌الخلقه‌ای به نام توافق اسلو که سال‌هاست مرگش اعلام شده دل بسته است.

از سویی مشخص نیست که آیا با حضور جو بایدن روند سازش فلسطینی-اسرائیلی از سر گرفته می‌شود و اصولاً در سایه اقدامات اسرائیل و اشغال و تملک مستمر مناطق فلسطینی و افزایش قبضه اسرائیل بر قدس تحقق چنین امری در راستای توافقنامه‌های سابق امکان‌پذیر است یا خیر.

پس می‌توان گفت حتی در صورتی که جو بایدن سختی سفر از بیت‌المقدس اشغالی به رام‌الله را به جان بخرد و خود را به ساختمان استانداری رام‌الله که امروز مقر ریاست تشکیلات خودگردان است برساند، و حتی اگر جلسه‌ای دوجانبه با محمود عباس داشته باشد، باز هم چیز زیادی نصیب فلسطینیان نخواهد شد، زیرا کاخ سفید از مدت‌ها قبل از این سفر یارکشی‌های خود را انجام داده و آن نیمچه امتیازاتی که قرار بود به شکل رسانه‌ای از سوی دولت بایدن برای فلسطینیان اختصاص یابد نیز از معادلات تعامل با اسرائیل حذف شده‌اند.

نمونه بارز این مدعا لغو برنامه بازگشایی کنسولگری آمریکا برای فلسطین در قدس بود که به دفتری در داخل سفارت آمریکا در رژیم صهیونیستی تنزل یافته است.

پس فلسطینیان حتی طرف‌های سازشکار دلبسته به اقدامات آمریکا هم باید بیش از امیدواری به سفر بایدن، نگران نتایج و تبعات آن باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها