کد خبر: 553569
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۵:۳۸:۲۹
| |

انتقاد ریاض المالکی از ضعف و انفعال جامعه بین‌المللی در قبال جرایم اسرائیل

​وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه‌ای، رژیم صهیونیستی را به دلیل "سوء استفاده از عدم پاسخگویی" جامعه بین‌المللی و ارتکاب جرایم بیشتر علیه فلسطینیان محکوم کرده و بر لزوم پاسخگو کردن این رژیم از بابت جنایاتش تاکید کرد.

انتقاد ریاض المالکی از ضعف و انفعال جامعه بین‌المللی در قبال جرایم اسرائیل
کد خبر: 553569
|
۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۱۵:۳۸:۲۹

​وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه‌ای، رژیم صهیونیستی را به دلیل "سوء استفاده از عدم پاسخگویی" جامعه بین‌المللی و ارتکاب جرایم بیشتر علیه فلسطینیان محکوم کرده و بر لزوم پاسخگو کردن این رژیم از بابت جنایاتش تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه با انتقاد از ضعف و انفعال جامعه بین‌المللی در قبال تجاوزات اسرائیل، گفت: اسرائیل باید پاسخگوی جنایات خود باشد.

وی تاکید کرد: جامعه بین‌المللی در ایجاد آرمان فلسطین سهیم بوده و باید به پایان دادن به این رنج کمک کند.

او در ادامه این مصاحبه به تحسین روابط فلسطین و ترکیه پرداخته و گفت: روابط فلسطین و ترکیه برای مدتی طولانی قوی و مستحکم بوده است و ما در تلاش هستیم تا آنها را از هر جنبه تقویت کنیم.

المالکی برنامه داشته تا امروز سه شنبه به دیدار مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که به شهر رام الله در کرانه باختری سفر کرده،‌ برود.

وی افزود: ما به روابط خود با ترکیه افتخار می‌کنیم و رابطه‌ای بین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وجود دارد که در همه سطوح پویا است.

این دیپلمات ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد، رام الله و آنکارا همکاری می‌کنند تا "رفع بی عدالتی و پایان دادن به رنج مردم فلسطین، از جمله (با کمک به آنها برای دستیابی به) حق تعیین سرنوشت خود را رقم بزنند".

المالکی با اشاره به اینکه دور دوم نشست کمیته وزیران فلسطین و ترکیه نیز در جریان این سفر چاووش‌اوغلو با هدف تحکیم روابط دوجانبه برگزار خواهد شد، گفت: ما مطمئن هستیم که تلاش‌های انجام شده توسط دولت ترکیه به نفع مردم فلسطین خواهد بود.

المالکی به طرح‌های رژیم صهیونیستی برای ساخت هزاران واحد شهرکی در منطقه "مسافر یطا" در جنوب کرانه باختری به عنوان نمونه‌ای از جدیدترین تجاوزات این رژیم علیه فلسطینیان یاد کرد.

او گفت که فلسطینی‌ها در آنجا "همچنان که اسرائیل تلاش می‌کند آنها را از خانه‌هایشان بیرون کند دارند مجددا واقعا نکبت را تجربه می‌کنند."

المالکی ادامه داد که تشکیلات خودگردان فلسطین پرونده‌ای در مورد مرگ شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره به دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) ارائه کرده است.

المالکی خاطرنشان کرد: "قتل ابوعاقله یک جنایت بود. ما (این جنایت) را مستند کرده و پرونده‌ای در این باره به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی علاوه بر دیگر جرایم اسرائیل ارائه کرده‌ایم."

المالکی از دادگاه مستقر در لاهه خواست تا مرگ ابوعاقله را به پرونده دیگر جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان اضافه کرده تا تحقیقات رسمی را در این خصوص تسهیل کند و  رژیم صهیونیستی را وادار به پاسخگویی کند.

در رابطه با روابط فلسطین و آمریکا، مالکی از "اجرای بسیار کند وعده‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا" (در قبال فلسطین) ابراز نارضایتی کرد.

او گفت که موضع واشنگتن "محتاطانه و سنتی بوده است... و همچنان از اسرائیل در برابر پاسخگویی و پرسشگری محافظت می‌کند."

با وجود این، المالکی گفت فلسطین می‌خواهد به آمریکا فرصت دیگری بدهد تا ثابت کند که "استانداردهای دوگانه" را در مورد مسئله فلسطین اعمال نمی‌کند: دولت آمریکا باید ثابت کند که به تامین عدالت برای مردم فلسطین متعهد است و برای دستیابی به راه حل دو کشوری و پایان دادن به اشغال هر کاری که ممکن است انجام می‌دهد.

وی همچنین از واشنگتن خواست اجازه ندهد که مشغولیتش به بحران اوکراین و دیگر نگرانی‌های جهانی موضوع فلسطین را بی اهمیت جلوه دهد.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: دولت آمریکا تا زمانی که احساس نکند که این موضوع اسرائیل را پریشان کرده و بر روابط آن با کشورهای همسایه تاثیر گذاشته، اقدام نمی‌کند.

المالکی همچنین تصمیم اخیر آمریکا برای حذف گروه یهودی رادیکال Kach از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را "خطا" توصیف کرد.

او بیان کرد: ما از این اقدام دولت آمریکا متعجب شدیم، زیرا جنبش Kach هنوز از طریق وارثان کاهانه در کنست (پارلمان اسرائیل) وجود دارد.

مالکی خاطرنشان کرد: وارثان این جنبش همچنان نفرت خود را از مردم فلسطین ابراز می‌کنند و خواستار اخراج مردم ما از سرزمینشان هستند و اکنون آمریکا به آنها آزادی و مشروعیت می‌دهد.

المالکی ادامه داد: این یک خطا است. ما مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کرده و خواستار لغو آن (از سوی آمریکا) شده‌ایم و تلاش می‌کنیم اسنادی را ارائه کنیم که ثابت کند این جنبش (هنوز) یک گروه تروریستی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها