همکاری دوجانبه و منطقه‌ای محور رایزنی سران ازبکستان و قزاقستان

روسای جمهور ازبکستان و قزاقستان در گفت و گوی تلفنی در مورد همکاری دوجانبه و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

همکاری دوجانبه و منطقه‌ای محور رایزنی سران ازبکستان و قزاقستان
کد خبر: 552386
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ۱۵:۲۳:۲۴

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان در گفت و گوی تلفنی در مورد همکاری دوجانبه و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

به گزارش فارس، رئیس جمهور ازبکستان در ابتدای این گفت‌وگوی تلفنی به رئیس جمهور قزاقستان سالروز تولدش را تبریک گفت و برای وی سلامتی، رفاه و موفقیت‌های جدید و برای مردم قزاق صلح و شکوفایی آرزو کرد.

رؤسای جمهور با رضایتمندی بر توسعه پرتحرک روابط دوستی، حسن همجواری، شراکت راهبردی و هم‌پیمانی ازبکستان و قزاقستان تاکید کردند.

در این گفت و گو تاکید شد که مبادلات بازرگانی دو کشور از ابتدای سال جاری میلادی به طور پایدار افزایش یافته و اخیرا ارتباطات ریلی مسافربری بین دو کشور از سر گرفته شده است.

روسای جمهور همچنین برای نتایج عملی گفت و گوهای هیئت‌های دولتی ازبکستان و قزاقستان ارزش بسیاری قایل شدند و بر اهمیت تسریع تمهیدات و اجرای طرح‌های مشترک تاکید کردند.

هم‌اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می‌شود.

مبادلات بازرگانی دو کشور در سال 2021 میلادی در سطح 3 میلیارد و 900 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه‌گذاری قزاقستان در زمینه‌های ساختمان‌سازی، فرآورده‌های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین‌سازی فعالیت می‌کنند.

همچنین نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط اقتصادی و بازرگانی و سرمایه‌گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها