کد خبر: 544502
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۱۱:۳۰:۲۵
| |

گسترش همکاری‌ محور گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ازبکستان و آلمان

روسای جمهور ازبکستان و آلمان در گفت‌وگویی تلفنی تحکیم روابط و گسترش همکاری‌ بین دو کشوررا بررسی کردند.

گسترش همکاری‌ محور گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ازبکستان و آلمان
کد خبر: 544502
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۱۱:۳۰:۲۵

«شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان و «فرانک والتر اشتاینمایر» رئیس جمهور آلمان در گفت و گوی تلفنی تحکیم بیش از پیش روابط همه جانبه و گسترش همکاری‌های متقابلا سودمند بین دو کشور را بررسی کردند.

​به گزارش فارس، روسای جمهور در بدو این تماس تلفنی به مناسبت سی اُمین‌سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور به یکدیگر تبریک گفتند.

روسای جمهور تاکید کردند که طی این دوران تاریخی اقدامات مشترک و بسیاری برای توسعه روابط دوجانبه انجام شده که بر پایه محکم اعتماد و شراکت متقابل پی ریزی شده است.

روسای جمهور همچنین چگونگی و چشم انداز همکاری‌های عملی بین ازبکستان و آلمان را بررسی و خواستار تداوم گفت و گوهای منظم سیاسی و روابط فعال در سطوح مختلف شدند.

همچنین برای پیشبرد طرح‌های مشترک همکاری با شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ آلمان در زمینه‌های تجارت، سرمایه گذاری، فناوری‌های نوین، صنعت، کشاورزی و دیگر حوزه‌ها توجه ویژه شد.      

علاوه بر این، بر اهمیت توسعه برنامه‌های کمک مالی- فنی و تبادلات فرهنگی در زمینه آموزش عمیق زبان آلمانی در ازبکستان تاکید شد.    

روسای جمهور در مورد دستور کار بین المللی از جمله اوضاع موجود در اوکراین تبادل نظر کردند. روسای جمهور بر اهمیت جلوگیری از تشدید اوضاع و ضرورت تداوم تلاش‌های سیاسی- دیپلماتیک برای حل و فصل سریع درگیری‌ها تاکید کردند.

آلمان یکی از بزرگ ترین همکاران اقتصادی و بازرگانی ازبکستان در اروپا است.

هم اکنون در ازبکستان حدود 200 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران آلمانی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. آلمان در ازبکستان بیش از 700 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است.

آلمان در تاریخ 31 دسامبر سال 1991 میلادی استقلال ازبکستان‌ را به رسمیت شناخته و در تاریخ 6 مارس سال 1992 میلادی میان دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها