کد خبر: 548869
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ۱۵:۰۹:۴۰
| |

درج نام «نظربایف» در قانون اساسی به عنوان «بنیانگذار قزاقستان مستقل»

یک عضو کارگروه در زمینه اصلاح قانون اساسی قزاقستان از عدم سلب مصونیت نخستین رئیس جمهور این کشور و درج جایگاه وی در قانون اساسی به عنوان «بنیانگذار قزاقستان مستقل»، خبر داد.

درج نام «نظربایف» در قانون اساسی به عنوان «بنیانگذار قزاقستان مستقل»
کد خبر: 548869
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ۱۵:۰۹:۴۰

«یرمیک عبدالرسول اف» یکی از اعضا کارگروه در زمینه اصلاح قانون اساسی اعلام کرد که نام نخستین رئیس جمهور این کشور در قانون اساسی به عنوان بنیانگذار قزاقستان مستقل درج خواهد شد.

​به گزارش فارس، وی ضمن سخنانی در نشست خبری گفت که کارگروه مربوطه به این نتیجه رسیده که وضعیت نخستین رئیس جمهور (نورسلطان نظربایف) باید در قانون اساسی مشخص شود، یعنی نخستین رئیس جمهور در قانون اساسی به عنوان بینانگذار و موسس قزاقستان مستقل درج خواهد شد.

بنابر سخنان این مقام قزاقی، از آنجایی که کل جهان از واقعیت شایستگی و سهم عینی نخستین رئیس جمهور قزاقستان آگاه است، این امر از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد بود.

عبدالرسول اف همچنین خاطرنشان کرد که تمام مسائل مربوط به مصونیت، امنیت مادی و سایر تضمین‌ها از قبل در قانون اساسی آمده و در مورد روسای جمهور سابق نیز صدق می‌کند. 

وی افزود: ما قانونی در مورد رئیس جمهور داریم که در آن همه امتیازات، مسائل حفاظتی، حمایت مادی از خانواده و امنیت وی درج شده است. همین حقوق در مورد نخستین رئیس جمهور نیز اعمال خواهد شد و در این مورد هیچ تخلفی وجود نخواهد داشت.

عبدالرسول اف خاطرنشان کرد: مصونیت نخستین رئیس جمهور قزاقستان سلب نخواهد شد، زیرا وی بنیانگذار قزاقستان مستقل است. خانواده رئیس‌جمهور سابق نیز تحت حمایت دولت هستند، مگر در موارد ارتکاب جرم، در صورتی که در صحنه جنایت دستگیر شود.

پیش از این «کانات موسین» وزیر دادگستری قزاقستان گفته بود که این وزارتخانه از حق ابتکار قانونگذاری برای تغییر قانون اساسی در مورد وضعیت «الباسی» (پیشوای ملت) برخوردار نیست.

بنابر سخنان وی، حق ابتکار قانونگذاری فقط متعلق به رئیس جمهور، دولت و نمایندگان پارلمان است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها