کد خبر: 551888
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ۱۶:۰۸:۱۵
| |

تظاهرات ضد آمریکایی در اوکیناوای ژاپن

صدها معترض به حضور نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا در ژاپن با برگزاری تظاهراتی کاهش حضور نظامی این کشور در ژاپن به ویژه اوکیناوا را خواستار شدند.

تظاهرات ضد آمریکایی در اوکیناوای ژاپن
کد خبر: 551888
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ۱۶:۰۸:۱۵

فرماندار اوکیناوا در ژاپن روز یکشنبه از دولت ژاپن خواست تا برای کاهش حضور نظامی ایالات متحده در این جزیره جنوبی، همزمان با پنجاهمین سالگرد بازگشت آمریکا  به ژاپن اقدامات بیشتری انجام دهد.

​ به گزارش فارس، به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «دنی تاماکی» فرماندار اوکیناوا گفت: «من از دولت مرکزی می‌خواهم که اهمیت صلح دائمی را که شهروندان مدتهاست آرزوی آن را داشتند، با کل ملت در میان بگذارد.»

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن در پاسخ گفت که نگرانی های اوکیناوا را جدی می‌گیرد و تلاش خواهد کرد تا بار این حضور نظامی را کاهش دهد و در عین حال بازدارندگی نظامی ایالات متحده در جزایر را حفظ کند.

این در حالی لاست که صدها معترض روز شنبه در اوکیناوا تظاهراتی برگزار کردند و خواستار کاهش سریع‌تر نیروهای نظامی ایالات متحده شدند، زیرا نگرانی‌ها از تبدیل اوکیناوا به خط مقدم درگیری در میان افزایش تنش‌ها در چین افزایش یافته است.

تظاهرات بزرگتری نیز در روز یکشنبه در اوکیناوا برگزار شد، از جمله تظاهراتی در مرکز استان ناها، جایی که نزدیک به ۱۰۰۰ نفر خواستار صلح خود را تجدید کردند.

هم اینک نارضایتی و ناامیدی در اوکیناوا به دلیل حضور شدید نظامی ایالات متحده و عدم تلاش توکیو برای مذاکره با واشنگتن وجود دارد. ساکنان اوکیناوا می‌گویند که اوکیناوا در پایگاه‌های خود با مشکلاتی از جمله سر و صدا، آلودگی، تصادفات و جرایم مربوط به نیروهای آمریکایی مواجه است.

استقرار فزاینده دفاع موشکی در جزایر بیرونی اوکیناوا، از جمله «ایشیگاکی»، «میاکو» و «یوناگونی» که نزدیک به نقاط حساس ژئوپلیتیکی مانند تایوان هستند، به ترس اوکیناوا می افزاید.

اوکیناوا محل یکی از خونین‌ترین نبردهای جنگ جهانی دوم بود که در آن حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر کشته شدند که تقریباً نیمی از آنها ساکن اوکیناوا بودند.

امروزه، اکثریت ۵۰۰۰۰ نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن تحت یک پیمان امنیتی دوجانبه و ۷۰ درصد از تأسیسات نظامی هنوز در اوکیناوا هستند.

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده که قرار است هفته آینده به ژاپن سفر کند  به تازگی از اتحاد قوی ایالات متحده و ژاپن و ارزش‌ها و دیدگاه مشترک آنها تمجید کرد. بایدن در بیانیه‌ای گفت: «از حمایت قاطع ژاپن از دموکراسی، آزادی، و حاکمیت قانون و کمک اوکیناوا در پیشبرد این آرمان‌ها عمیقا سپاسگزارم.»

جزیره اوکیناوا در ژاپن روز یکشنبه پنجاهمین سالروز پایان اشغال آمریکا و بازگشتن این جزیره به ژاپن را در حالی جشن  گرفت که این منطقه از دیرباز با استقرار پایگاه‌های نظامی مخالف بوده‌ و این مسئله گاه‌به‌گاه به تظاهرات گسترده منجر شده است. از ۸۱۲ شرکت‌کننده  شهروند اوکیناوا در یک نظرسنجی ۵۶ درصد  با حضور پایگاه‌های آمریکایی اعلام مخالفت کردند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها