تاثیر جنگ اوکراین تا ناامنی غذا در آفریقا گسترش یافت

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد هشدار دادند که افزایش بهای مواد غذایی در نتیجه جنگ روسیه، به بحران غذا در دوردست ترین نقاط جهان حتی در آفریقا دامن زده است.

تاثیر جنگ اوکراین تا ناامنی غذا در آفریقا گسترش یافت
کد خبر: 551345
|
۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ۱۵:۴۶:۰۹

خبرگزاری رویترز نوشت: در آفریقا ده ها میلیون نفر از مردم تاکنون به دلیل کووید-۱۹، درگیری های مسلحانه، شوک های ناشی از تغییرات آب و هوایی و مشکلات اقتصادی گرفتار فقر شدید شده اند.

به گزارش ایرنا، گزارش شبکه جهانی مقابله با بحران های غذایی که سازمان ملل و اتحادیه اروپا در ماه جاری منتشر کردند، نشان می دهد که سال گذشته کشورهای زیر صحرا، تقریبا دو سوم از جمعیت ۱۹۳ میلیون نفری افرادی را که در ناامنی شدید غذایی بسر می برند، تشکیل می دادند.

اقتصاد زیمباوه که روزگاری جزو کشورهای مرفه بود به تازگی تحت تاثیر خشکسالی و طوفان، قطع برق، کمبود ارز خارجی و تورم بی‌سابقه قرار گرفته است.

برنامه جهانی غذا (WFP) برآورده کرده که حدود ۵ میلیون و سیصد هزار نفر از زیمباوه ای ها که حدود یک سوم از جمعیت این کشور را تشکیل می دهد در وضعیت ناامنی غذایی قرار دارند.

با افزایش شدید قیمت کود به دلیل اختلال در صادرات از روسیه، بسیاری از کشاورزان زیمبابوه برای تهیه آن با مشکل مواجه هستند، زیرا هوای خشک بر عملکرد محصولات در بخش‌هایی از این کشور تأثیر می‌گذارد.

به گفته اتحادیه کشاورزان زیمبابوه، قیمت کود در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است.

مارتین گرافیتس معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه در نشست کشورهای کمک رسان در ژنو که ۲۶ آوریل برگزار شد، گفت: ناامنی غذایی در سراسر آفریقا نیز رو به افزایش است. بیش از دو میلیون کودک در شاخ آفریقا با خطر مرگ ناشی از گرسنگی مواجه هستند. در این منطقه کشورهایی مانند کنیا، اتیوپی و سومالی با شدیدترین وضعیت خشکسالی در بیش از ۴۰ سال گذشته مواجه اند.

در اتیوپی، جنگ داخلی در این کشورها تا همین حالا هم صدها هزار نفر از مردم را در شرایط قحطی قرار داده است. در سودان جنوبی میلیون ها نفر دیگر در معرض خطر قرار دارند. جنگ در این کشور در سال ۲۰۲۰ تمام شد اما خرابی های گسترده ای را بر جای گذاشت و وخیم ترین سیل ها در طول نسل های گذشته به ویرانی در این کشور دامن زد.

بحران غذا در غرب آفریقا رکورد زده است. شورشیان میلیون ها نفر را در بورکینافاسو، مالی، نیجر و نیجریه آوراه کرده اند. این منطقه همچنین شاهد وخیم ترین سیل و خشکسالی در نتیجه گرم شدن جهانی زمین بوده است.

بحران اوکراین اکنون تصویر تیره تری را برای این قاره رقم می زند.

جنگ مانع حمل و نقل دریایی در دریای سیاه شده است. این دریا اصلی ترین شاهراه برای عبور غلات و دیگر کالاها است و صادرات از روسیه و اوکراین به بازارهای آفریقا را کاهش داده است.

آببه هایله گابریل، دستیار مدیر کل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و نماینده این سازمان در آفریقا، گفت که تقریبا نیمی از ۵۴ کشور این قاره برای واردات گندم به روسیه و اوکراین متکی هستند. روسیه همچنین تامین کننده اصلی کود برای دستکم ۱۱ کشور است.

وی افزود: تاثیر جنگ اوکراین با سایر بحران ها در برخی از کشورهای آفریقایی هم پوشانی دارد و چشم انداز تیره و تاری را در مقابل این سازمان قرار داده است.

حتی قبل از جنگ در اوکراین، تورم در بخش مواد غذایی، بسیاری از خانواده های آفریقایی را به لبه پرتگاه سوق داده بود.

طبق گزارش فائو، قیمت جهانی کالاهای غذایی در سال گذشته بیش از ۲۳ درصد افزایش یافت که سریع‌ترین نرخ در بیش از یک دهه گذشته است.

کارشناسان می گویند تاثیر کمبود غلات به ویژه در کشورهای شمال آفریقا شدیدتر خواهد بود. در این منطقه کشورهایی مانند مصر تا ۸۰ درصد از گندم خود را از روسیه و اوکراین وارد می کنند.

اما حتی کشورهای آفریقایی که واردات کمتری از این کشور دارند به دلیل قیمت های بالاتر کالاهای اساسی رد جهان بشدت آسیب دیده اند.

کندی نیاگا، رئیس اتحادیه آسیاب‌کنندگان غلات در کنیا گفت: کنیا، بزرگترین اقتصاد آفریقای شرقی، در برابر تأثیرات اولیه ناشی از جنگ در اوکراین محافظت شد، زیرا پس از افزایش مالیات روسیه بر صادرات گندم در سال گذشته، این کشور به تامین‌کنندگان دیگر روی آوردو

نیاگا همچنین اظهار داشت که  کنیا دارای ذخایر کافی گندم تا ماه سپتامبر است، اما به دلیل خشکسالی، ذخایر ذرت این کشور به اتمام رسیده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها