وبگاه خبری «آکسیوس»:

واشنگتن و تل‌آویو راه‌های فشار بر ایران را بررسی کردند

رسانه آمریکایی نوشته مقام‌های ارشد امنیتی رژیم اسرائیل و واشنگتن درباره راه‌های اعمال فشار بیشتر بر ایران گفت‌وگو کردند.

واشنگتن و تل‌آویو راه‌های فشار بر ایران را بررسی کردند
کد خبر: 550223
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۵ ۰۹:۵۶:۳۶

وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد صهیونیست گزارش داد واشنگتن و تل‌آویو درباره راه‌هایی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران بر اساس این سناریو که در آینده نزدیک بازگشتی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وجود ندارد، بحث کرده‌اند.

به گزارش فارس و به گفته این مقام ارشد صهیونیست، گفت‌وگو بین «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگر مقامات ارشد در کاخ سفید در هفته گذشته عمدتاً بر روی ایران از جمله آماده‌سازی برای واقعیت احتمالی عدم بازگشت به توافق هسته‌ای، متمرکز بود.

به ادعای مقام مورد ذکر آکسیوس، «اسرائیل با پیش‌نویس توافق فعلی در مورد بازگشت آمریکا به برجام مخالف است، اما هولاتا و سالیوان در مورد چگونگی اعمال فشار بر ایران صحبت کردند تا برای مسئولان در تهران روشن کنند که ایران به توافق نیاز دارد و در عین حال، در صورت از سرگیری مذاکرات، به ایالات متحده مزیتی برای دستیابی به توافق بهتر بدهد».

به گفته این مقام اسرائیلی، «دو مشاور امنیت ملی درباره چگونگی انجام این کار بدون این که ایران را به سمت تقویت برنامه هسته‌ای خود و غنی‌سازی اورانیوم تا ۹۰ درصد خلوص - سطح مورد نیاز برای تولید بمب اتمی- هل دهد، گفت‌وگو کردند».

پیشنهادات اسرائیل برای چگونگی اعمال فشار بیشتر بر ایران

طبق این گزارش، این مقام اسرائیلی گفت که رژیم صهیونیستی چند راه ممکن را برای فشار بر تهران پیشنهاد کرده، از جمله تصویب قطعنامه انتقادی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن و همچنین افزایش بازدارندگی نظامی آمریکا در غرب آسیا.

به ادعای وی، «همه این گام‌های ممکن برای این است که به ایرانی‌ها نشان دهد که هیچ‌کس منتظر آن‌ها نیست و زمان به نفعشان نیست.»

به نوشته آکسیوس، کاخ سفید از اظهارنظر خودداری کرد، اما در بیانیه منتشر شده درباره نشست مشاور امنیت ملی آمریکا با همتای صهیونیست خود اعلام کرد که سالیوان تاکید کرد ایالات متحده با نگرانی‌های اسرائیل درباره تهدیدات علیه امنیت خود، از جمله در درجه اول از سوی ایران و «نیروهای نیابتی‌ مورد حمایتش» هماهنگ است. 

بر اساس بیانیه کاخ سفید، سالیوان و هولاتا توافق کردند که هماهنگی‌های جاری را از طریق گروه مشورتی استراتژیک آمریکا و اسرائیل تقویت کنند و همکاری‌های امنیتی و دیپلماتیک را تا جایی که ممکن است با دیگر شرکای منطقه‌ای تقویت کنند. به گفته کاخ سفید، دیدار آن‌ها یک روز پس از تماس تلفنی ۳۵ دقیقه‌ای بایدن با بنت انجام شد که در آن «چالش‌های امنیتی مشترک منطقه‌ای و جهانی، از جمله تهدید ناشی از ایران و نیروهای نیابتی آن» را مورد بحث قرار دادند.

این مقام ارشد اسرائیلی تماس تلفنی مذکور را بسیار خوب توصیف کرد و گفت که این نشان می‌دهد که روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی برای بایدن و بنت مهم است و سعی می‌کنند بدون توجه به اختلاف نظر در برخی موضوعات، بهترین استفاده را از آن ببرند. وی افزود: ما احساس می‌کنیم گفت‌گوی واقعی با همتایان آمریکایی ما وجود دارد و مواضع اسرائیل جدی گرفته می شود. در پایان هر دو ما واقفیم که این یک رابطه طولانی مدت است.

به ادعای وی، پس از تماس بایدن-بنت و دیدارهای هولاتا در کاخ سفید، واضح است که بایدن اتفاقی شگرف بیفتد تا بایدن با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا» موافقت کند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها