کد خبر: 549794
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ ۰۴:۱۰:۰۰
| |

جنگ آرام آرام به مولداوی حرکت می‌کند+ جزییات

جنگ آرام آرام به مولداوی حرکت می‌کند+ جزییات
کد خبر: 549794
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۲ ۰۴:۱۰:۰۰

انفجارهای مرموزی در ترانس‌نیستریا، یک منطقه جدایی‌طلب هم مرز اوکراین در مولداوی که تحت کنترل روسیه است، باعث بیم از گسترش جنگ در اوکراین شده است.

مقام‌های این منطقه جدایی‌طلب گفتند که کسانی از اوکراین که به این منطقه "رخنه کرده‌اند" مسئول هستند. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی روسیه را مقصر دانسته است.

روسیه که حدود ۱۵۰۰ سرباز در ترانس‌نیستریا دارد می‌گوید که نگران است.

یک مقام روسیه گفته است که جمعیت روس زبان مولداوی سرکوب می‌شوند. این همان توجیهی است که از آن برای حمله به اوکراین استفاده شد.

مقام‌های ترانس‌نیستریا می‌گویند که در دو روز گذشته انفجارهایی علیه این اهداف روی داده است:

 ستاد امنیتی در تریاسپول، مهمترین شهر منطقه

 برج‌های فرستنده دوران اتحاد جماهیر شوروی که از آن برای پخش اخبار به زبان روسی استفاده می‌شود

 یک یگان نظامی در پارکانی، روستایی در کنار تریاسپول

هیچ کشته یا زخمی‌ای گزارش نشده، اما هشدار "حمله تروریستی" صادر شده، که به معنی تشدید تدابیر امنیتی در این منطقه است. ترانس‌نیستریا در جریان یک جنگ مختصر در سال ۱۹۹۲ از مولداوی جدا شد.

یک مقام ترانس‌نیستریا گفت سه نفر که هویت آنها مشخص نشد از اوکراین نفوذ کردند و با نارنجک‌انداز به ستاد امنیتی مرکزی حمله کردند. این ادعا تصدیق نشده است.

کرملین می‌گوید وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کند و آن را "مایه نگرانی" خوانده است.

در کی‌یف ولودیمیر زلنسکی صریحا روسیه را مسئول دانست و گفت: "هدف روشن است - بی‌ثبات کردن وضعیت در این منطقه، برای تهدید مولداوی. آنها می‌گویند که اگر مولداوی از اوکراین حمایت کند، با عواقبی روبرو می‌شود."

شعله‌ور شدن تنش در ترانس‌نیستریا می‌تواند باعث بی‌ثباتی مولداوی شود و جبهه تازه‌ای در جنگ اوکراین بگشاید. اودِسا، شهر مهم بندری اوکراین، درست در شرق ترانس‌نیستریا قرار دارد.

اگر روسیه نیروهایش در ترانس‌نیستریا را تقویت کند، ممکن است از غرب به طرف اودسا پیشروی کند.

ولادیمیر پوتین قول داده است از اقلیت روس در جمهوری‌های سابق "محافظت" کند. از این استدلال برای حمله به اوکراین استفاده شد. مولداوی قبلا یکی از جمهوری‌های شوروی بود.

مولداوی یکی از فقیرترین کشورهای اروپا و محل زندگی شمار زیادی اوکراینی‌تبار است. این کشور بیش از ۴۳۷ هزار پناهنده از اوکراین پذیرفته که برای یک کشور ۲.۶ میلیون نفری بیش از هر کشور دیگری نسبت به اندازه جمعیت است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها