وبگاه اکسیوس:

تهران و ریاض موضوع بازگشایی سفارتخانه‌‌ها را بررسی‌ می‌کنند

وبگاه اکسیوس گزارش کرد که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی طی 30 روز آینده هیأتی را به هر دو کشور اعزام کنند تا در مورد بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت‌وگو کنند.

تهران و ریاض موضوع بازگشایی سفارتخانه‌‌ها را بررسی‌ می‌کنند
کد خبر: 549295
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ ۰۸:۰۲:۴۱

وبگاه اکسیوس در خصوص برگزاری دور پنجم مذاکرات میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران نوشت که دور پنجم مذاکرات مقامات ارشد امنیتی و اطلاعاتی ایران و عربستان در پنجشنبه گذشته بر دو چالش کلیدی متمرکز بود: عادی سازی روابط و جنگ به رهبری عربستان سعودی در یمن.

به گزارش فارس، اکسیوس در گزارش خود مدعی شد که در مذاکرات میان نمایندگان ایران و عربستان در خصوص برقراری مجدد روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها بحث‌هایی صورت گرفته است و ریاض خواهان اقدامات عملی بیشتری شده است.

در این گزارش آمده است که ریاض با بازگشایی سفارت ایران در عربستان برای فعالیت‌های مرتبط با سازمان همکاری اسلامی جده موافقت کرده است و یکی از منابع آگاه گفته است که دو طرف تصمیم گرفتند که طی ۳۰ روز آینده هیأتی را به هر دو کشور اعزام کنند تا در مورد بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی همچنین با ورود ۴۰ هزار زائر ایرانی به عربستان برای مراسم حج در ماه ژوئیه موافقت کرده است.

اکسیوس به نقل از برخی منابع گزارش کرده است که در جریان مذاکرات هفته گذشته میان نمایندگان تهران و ریاض، ایران نسبت به آتش بس در یمن نظر مثبتی داشته است اما تأکید کرده که باید گام های عملی برای حرکت به سوی صلح پایدار برداشته شود.

طبق این گزارش، در پی سرد شدن روابط عربستان با ایالات متحده پس از روی کار آمدن «جو بایدن» بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ریاض سیاست‌های منطقه‌ای خود را در سال گذشته تغییر داده است.

دولت ایران بارها تصریح کرده است که روابط با همسایگان را بدون توجه به وضعیت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در اولویت قرار می‌دهد.

اکسیوس با اشاره به این موارد ادامه داد که مقام‌های سعودی و ایران طی هفته‌های آتی در بغداد مجدداً گردهم می‌آیند و قبل از آن نشست، یک نشست در سطح پایین‌تر بین ریاض و تهران در عمان برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها