سید هادی زرقانی، عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران:

دغدغه‌های عربستان در مذاکرات مستقیم با ایران حل شود

عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران تاکید کرد: برای رساندن منطقه به آرامش و ثبات، باید بتوانیم خودمان با همسایگان‌مان گفت‌وگو کنیم. مذاکره و گفت‌وگو امری مثبت است، اگر عربستان دغدغه‌ای دارد، باید با مذاکرات مستقیم بین ایران و عربستان حل شود.

دغدغه‌های عربستان در مذاکرات مستقیم با ایران حل شود
کد خبر: 531042
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۱۲:۱۶:۳۹

 سید هادی زرقانی، عضو انجمن ژئوپلیتیک ایران با بیان اینکه طبق مطالب منتشرشده در رسانه‌ها، مذاکرات وین در حال پیشرفت به سمت و سوی خوبی است، اظهار کرد: ایران یک سری تعهداتی را پذیرفته است و طرف مقابل هم قبول کرده است در خصوص مسائل اقتصادی برخی گشایش‌ها رخ دهد و بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها، آزاد شود. البته وقتی می‌توان با اطمینان از پیشرفت مذاکرات و ایجاد گشایش‌ صحبت کرد که  پول‌های بلوکه‌شده آزاد و وارد سیستم بانکی کشور شود؛ در این صورت می‌توان گفت ما یک گام به سمت توافقات بیشتر پیش رفته‌ایم.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: اگر چه دو طرف در این رقابت ژئوپلیتیکی نابرابر خواستار تعهدات بیشتری برای طرف مقابل هستند، اما ظاهرا حداقل انتظار این است که برجام به همان شکلی که در دوره قبلی مذاکرات بوده است، احیا شود و اظهار نظر برخی از مسئولین و صاحب‌نظران کشور در خصوص ضرورت رسیدن به توافق و رفع سریع تحریم‌های اقتصادی نیز قابل تامل است.

زرقانی همچنین در خصوص دیدار نماینده عربستان با نمایندگان آمریکا، فرانسه و روسیه در مذاکرات وین، گفت: ایفای نقش در مذاکرات وین همواره مورد درخواست کشورهای حاشیه خلیج فارس مخصوصا عربستان بوده است، اما واقعیت این است که این مذاکرات، به نوعی بازی قدرت بزرگان است و وزن و منزلت ژئوپلیتیکی عربستان اقتضاء نمی‌کند در این مذاکرات نقش داشته باشد. البته باید به جای اینکه ما و عربستان در وین، آن هم با واسطه، با یکدیگر صحبت کنیم، خودمان مذاکرات جداگانه‌ای با عربستان داشته باشیم که البته این مسئله نیز در جریان است. 

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه افزود: منافع دخالت دادن عربستان در مذاکرات وین می‌تواند این باشد که دغدغه‌هایی که کشورهای حاشیه خلیج فارس، خصوصا عربستان در خصوص مسائل هسته‌ای ایران دارند، کاهش یابد. البته بحث اصلی ایران و عربستان بر سر رقابت‌های ژئوپلیتیکی و اقدامات منطقه‌ای دو کشور است و منطقی‌تر است که در این موارد دو طرف به طور مستقیم مذاکره کنند، نه اینکه یک مذاکراتی در وین توسط چند کشور واسطه بین ما و عربستان انجام شود. این کار فقط باعث می‌شود با افزایش بازیگران و طرفین دخیل در مذاکرات، رسیدن به توافق سخت‌تر و طولانی‌تر شود.

وی عنوان کرد: برای رساندن منطقه به آرامش و ثبات، باید بتوانیم خودمان با همسایگان‌مان گفت‌وگو کنیم. مذاکره و گفت‌وگو امری مثبت است، اما نه اینکه عربستان در مذاکرات برجام ورود پیدا کند. اگر عربستان دغدغه‌ای دارد، باید با مذاکرات مستقیم بین ایران و عربستان حل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها