کد خبر: 548838
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ۱۲:۳۵:۱۵
| |

گزارش روزنامه عراقی:

در صورت توافق، ادامه مذاکرات تهران-ریاض به وزارت خارجه واگذار می‌شود

منابع آگاه ایرانی و عراقی ضمن اعلام موفقیت دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان، از احتمال توافق برای انتقال گفت‌وگوها به وزراتخانه‌های امور خارجه دو کشور خبر دادند.

در صورت توافق، ادامه مذاکرات تهران-ریاض به وزارت خارجه واگذار می‌شود
کد خبر: 548838
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ۱۲:۳۵:۱۵

پس از پایان دور پنجم گفت‌وگوهای عربستان و ایران در بغداد، فضای رضایت‌مندی بر فضای دیپلماتیک عراق حاکم شده است؛ به‌ویژه پس از آن‌که هر دو هیات ایرانی و سعودی واکنش‌های مثبتی از خود نشان دادند.

به گزارش فارس، طبق گزارش روزنامه «الصباح» عراق، موفقیت گفت‌وگوهای هیات ایرانی و سعودی در حالی است که عراق تلاش می‌کند تا تهران و ریاض را به سمت آغاز صفحه جدیدی از روابط پیش ببرد. روابطی که در نهایت به سود بغداد خواهد بود و می‌تواند تنش‌های تشدیدشده در منطقه را کاهش دهد.

«محمود عباس‌زاده مشکینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روند پنجمین گفت‌وگوی ایران و عربستان را «بسیار مثبت و سازنده» توصیف کرد. مشکینی در گفت‌وگو با «الصباح»، ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های عراق در جهت فراهم کردن فضای مناسب برای میزبانی مذاکرات ایران و عربستان، به نقش موثر عراق در حمایت از امنیت و ثبات منطقه‌ای اشاره داشت.

وی در ادامه گفت‌وگو فزود: «تقویت روابط ایران و عربستان سعودی تأثیر مثبتی بر کشورها و مردم منطقه در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهد گذاشت؛ و این همان هدفی است که دولت عراق می‌خواهد از طریق نزدیک‌کردن دیدگاه‌ها به آن دست یابد».

براساس گفته برخی منابع آگاه که با «الصباح» گفتگو کرده‌اند، «مذاکرات با توافق در سطح امنیتی و انتقال گفت‌وگوها به وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور پایان یافته و در ادامه مقدمات مذاکرات دیپلماتیک با حضور مقامات و  دیپلمات‌های دو کشور فراهم خواهد شد».

این منابع خاطرنشان کردند که هیات ایرانی پیشنهاد کرده تا «یک نشست از مقامات عالی‌رتبه بین دو کشور برای امضای توافقنامه همکاری مشترک [که ماهیت روابط آینده بین دو کشور را تعیین می‌کند] تشکیل شود».

در مقابل، «خالد الحمیدان» رئیس هیات مذاکره‌کننده عربستان سعودی نیز قول داده است که این پیشنهاد را به اطلاع مقامات دولت ریاض برساند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها