کد خبر: 545979
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ۱۷:۰۰:۵۴
| |

اوکراین خواستار اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل شد

وزیر خارجه اوکراین با مطرح کردن اتهاماتی علیه روسیه خواستار اخراج این کشور از شورای حقوق بشر سازمان ملل شد.

اوکراین خواستار اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل شد
کد خبر: 545979
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ۱۷:۰۰:۵۴

«دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد گفت که کی‌یف تلاش می‌کند تا روسیه برای جرایم جنگی در سازمان ملل مسئول شناخته شود.

به گزارش فارس، وی در این پیام به گفت‌وگوی خود با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل اشاره کرد و نوشت: «با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در خصوص وضعیت امنیتی فعلی و قتل‌عام بوچا گفت‌وگو کردم. تأکید شد که اوکراین از تمامی مکانیسم‌های موجود در سازمان ملل برای جمع‌آوری شواهد و مجازات جنایتکاران جنگی روس استفاده خواهد کرد. جایی برای روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل وجود ندارد».

طی روزهای اخیر، غرب فضاسازی جدیدی علیه روسیه به راه انداخته است و در همین راستا کی‌یف و رسانه‌های اوکراینی فیلم‌های ویدئویی منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود در شهر بوچا در شمال اوکراین گرفته شده و اجساد غیرنظامیان کشته شده را نشان می‌دهد. کی‌یف این اقدام ادعایی را به گردن روسیه انداخته، در حالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و خاطرنشان کرد که نیروهایش روزها پیش از این منطقه خارج شده‌اند.

مقام‌های روس می‌گویند که نیروهای روس در تاریخ 30 مارس (10 فروردین ماه) به طور کامل از بوچا خارج شده‌اند و شهردار این شهر در همان روز در یک کلیپ ویدئویی خروج نظامیان روس را تأیید کرد و هیچ‌ اشاره‌ای به اصابت گلوله به شهروندان دست بسته اوکراینی نکرده است.

با اینحال، مقام‌های اوکراینی می‌گویند علاوه بر بوچا، در چند شهرستان دیگر نزدیک کی‌یف نیز صدها جسد پیدا شده که کشتار آنها را به نیروهای روس ربط می‌دهند. با این حال، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که اتهامات علیه نیروهای روس در زمینه کشتن غیرنظامیان در منطقه کی‌یف صحت ندارد.

در جدیدترین واکنش مقام‌های روس به قضیه بوچا، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه رژیم کی‌یف درباره شهر بوچا دروغ می‌گوید، گفت اتفاقات در آن شهر عملیات ساختگی اوکراینی‌ها و غربی‌هاست.

پیش از این، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی درباره تصاویر منتشرشده از شهر بوچا در اوکراین، خواستار تحقیقات مستقلی درباره حوادث رخ داده در این شهر شد.

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد.  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد.

به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها