رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه:

بایدن «نسل‌کشی نامیدن کشتار ارامنه» را پس‌ بگیرد‌

رییس جمهور ترکیه با انتقاد از تصمیم جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ با عنوان «نسل کشی»، آن را «بی‌اساس» و «خلاف حقیقت» نامید.

بایدن «نسل‌کشی نامیدن کشتار ارامنه» را پس‌ بگیرد‌
کد خبر: 549002
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۱۱:۰۲:۱۴

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه با انتقاد از تصمیم جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵ با عنوان «نسل کشی»، آن را «بی‌اساس» و «خلاف حقیقت» نامید.

به گزارش یورو نیوز، آقای اردوغان که در یک کنفرانس خبری پس از جلسه سه ساعته کابینه دولت در آنکارا سخن می گفت، از رئیس‌جمهور آمریکا خواست فوراً این تصمیم را لغو کند.

او با بیان اینکه تصمیم آقای بایدن می‌تواند موجب برهم خوردن روابط دو جانبه و کاهش آن شود، ابراز امیدواری کرد که هر دو رئیس جمهور در اولین نشست حضوری در ژوئن، دوره جدیدی را آغاز کنند.

البته آقای اردوغان در ادامه تصریح کرد که در غیر این صورت، ترکیه باید اقدامات لازم انجام دهد اما توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

بیانیه جو بایدن در روز شنبه، خشم مقام های ترکیه را برانگیخت به گونه‌ای که آن‌ها از آن به عنوان باز شدن «زخمی عمیق» در روابطی که قبلاً به دلیل انبوه موضوعات متشنج شده بود، یاد کردند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) همزمان با یکصد و ششمین سالگرد کشتار ارامنه در امپراطوری عثمانی در سال ۱۹۱۵، از این واقعه به عنوان «نسل‌کشی» یاد کرده بود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت که گنجاندن عبارات نسل کشی در بیانیه بر اثر فشار گروه‌های رادیکال ارمنی و ضد ترک بوده است.

آقای اردوغان در جلسه روز دوشنبه خود با ابراز ناراحتی از سخنان رئیس جمهور آمریکا، تاکید کرد که صحبت‌های جو بایدن مبنای قانونی و تاریخی ندارد.

او با ذکر حوادث تاریخی گفت: «شورشیان ارمنی بسیاری از غیرنظامیان بی‌دفاع ترکیه را به قتل رساندند، زیرا مردان بالغ همه در جنگ بودند.»

از همین رو اردوغان تأکید کرد که مورخان و دادگاه باید در این خصوص نظر دهند، زیرا به اعتقاد او عبارت «نسل کشی» بیش از حد حساس است.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه «میلیون ها نفر در قرن های اخیر از دست قدرت‌های اروپایی و آمریکا در رنج بوده‌اند»، گفت: «اگر شما آن را نسل کشی می‌نامید، جلو بروید و به آینه نگاه کنید.»

روابط ترکیه و آمریکا در دو سال گذشته بر سر موضوع‌هایی مانند حمایت واشنگتن از کردها که آنکارا آن‌ها را گروه های تروریستی می‌خواند و همچنین خریدهای تسلیحاتی ترکیه از روسیه بویژه سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است.

تجمع شهروندان ترکیه مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول

براساس برخی گزارش‌ها، اوایل روز دوشنبه گروهی از شهروندان ترکیه در اعتراض به تصمیم بایدن در مقابل کنسولگری آمریکا در استانبول تجمع کردند.

آن‌ها با در دست داشتن پلاکاردهایی، شعار می‌دادند که «نسل کشی دروغ است و این یک طرح آمریکایی است.»

تظاهرکنندگان همچنین خواستار پایان دادن به استفاده ارتش آمریکا از پایگاه هوایی اینجیرلیک در جنوب ترکیه شدند و فریاد می‌زدند: «سربازان آمریکایی از ترکیه خارج شوید.»

خبرها حکایت از آن دارد که سفارت و کنسولگری آمریکا پس از اعلام هشدار، تا روز چهارشنبه برای بازدیدهای معمول بسته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها