کد خبر: 544493
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۱۰:۴۴:۰۰
| |

درخواست ترکیه از غرب برای دریافت اف ۳۵ و پاتریوت

​یکی از مسؤولان دفتر ریاست جمهوری ترکیه، غرب و آمریکا را تشویق کرد جنگنده‌های اف ۳۵ و آتشبارهای پاتریوت را بدون هیچ پیش شرطی به این کشور تحویل دهند.

درخواست ترکیه از غرب برای دریافت اف ۳۵ و پاتریوت
کد خبر: 544493
|
۱۴۰۱/۰۱/۰۴ ۱۰:۴۴:۰۰

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا در مقاله‌ای نوشت، فخرالدین آلتون، رئیس اداره ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه گفت: در مقاله‌ای که هفته گذشته منتشر شده بود، پیشنهاد شده بود "از سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ که ترکیه در اختیار دارد، در اوکراین علیه روسیه استفاده شود"، در آن مقاله عنوان شده بود، "این مساله موجب بهبود روابط میان آمریکا و ترکیه خواهد شد".

به گزارش ایسنا، آلتون گفت: این ایده با وجود اینکه امروز غیر واقعی است، اما فرصتی برای بررسی مشکلات اخیر ترکیه با غرب است.

او در ادامه از اظهارات مسؤولان آمریکایی درباره تصمیم ترکیه برای خرید موشک‌های ساخت روسیه انتقاد کرد و گفت: آمریکا فراموش کرده که ترکیه اولین کشوری بود که برای خرید سامانه‌های پاتریوت به آن درخواست داد.

این مسؤول دفتر ریاست جمهوری ترکیه افزود: ترکیه باید به دنبال جایگزین‌هایی باشد چرا که در یکی از خطرناک‌ترین و پرتنش‌ترین مناطق جهان واقع شده و همچنین تهدیدهایی که با آنها مواجه بود، با مخالفت آمریکا به صورت سحرآمیزی ناپدید نشدند و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری خود به این مساله اذعان کرد.

آلتون در ادامه گفت: ترکیه گزینه خرید سامانه پاتریوت را در مقابل نداشت.

او افزود: مردم ترکیه هنوز به یاد دارند که همپیمانان ما چگونه آتشبارهای پاتریوت را در یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های تاریخ روابط ترکیه-روسیه از این کشور خارج کردند. بر اساس این تجربه، مردم ترکیه هرگونه تعهد غیررسمی از طرف غرب برای ارسال سامانه‌های پاتریوت را جدی نمی‌گیرند.

این مسؤول ترکیه‌ای در ادامه گفت: حذف غیرقانونی ترکیه از برنامه‌های اف ۳۵ به دلایل سیاسی، تعامل جدی با مساله بازگرداندن ترکیه به شرایط قبل را دشوار می‌کند.

آلتون از کشورهای غربی و آمریکا خواست جنگنده‌های اف۳۵ و آتش‌بارهای پاتریوت را بدون هیچ پیش شرطی به این کشور بدهند.

آمریکا در سال ۲۰۱۹ ترکیه را از برنامه‌های اف ۳۵ حذف کرد چراکه آنکارا سامانه‌های پدافند هوایی اس۴۰۰ روسیه را خریداری کرده بود.

آلتون در این خصوص گفت: عادی‌سازی روابط با ترکیه مسئولیت غرب و آمریکا است.

او افزود: بحران اوکراین نشان داد ارزیابی‌های ژئوپولتیک آنهایی که امنیت استراتژیک ترکیه را دست کم می‌گرفتند و ادعا می‌کردند ناتو دچار مرگ مغزی شده و معتقد بودند مرزهای ملی دیگر قابل مذاکره نیستند، گمراه‌کننده بودند.

این مسؤول ترکیه افزود: آنکارا انتظار دارد غرب آنگونه که شایسته است با آن تعامل کند و این مساله به اقداماتی در راستای اعتمادسازی نیاز خواهد داشت نه پیشنهادهای غیر رسمی برای اصلاح روابط.

آلتون درباره پهپاد "بایراکتار" ترکیه هم گفت: با وجود تلاش‌های غرب برای ممانعت از این کار، ترکیه آن را طراحی و تولید کرد، به عنوان مثال کانادا فروش سلاح به ترکیه را ممنوع کرد و این سیاسی‌کاری غیر منطقی در همکاری‌های دفاعی میان همپیمانان ناتو به کاهش اعتماد ترکیه به سایر دولت‌ها منجر شد و شرکت‌های ترکیه‌ای را به ابتکار عمل سوق داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها