سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه:

اینکه گره گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی طرح مساله یمن بوده مورد تایید نیست

پیشنهاد ساخت نیروگاه برق در لبنان همچنان روی میز است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه خلیج فارس و دارای اثرات فراتر از محیط پیرامونی خودشان هستند. طبیعی است که روابط مناسب میان تهران و ریاض ضمن اینکه دو کشور را منتفع می‌کند، ملت‌های منطقه و کشورهای دوست میان ما وسعودی هم از این موضوع متنفع می‌شوند.

اینکه گره گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی طرح مساله یمن بوده مورد تایید نیست
کد خبر: 548970
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ ۰۹:۲۷:۵۵

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر شاهد انتشار فیلمی از برخورد فیزیکی تعدادی از شهروندان بیروت با وزیر انرژی لبنان در واکنش به معضل برق و خاموشی شب‌ها هستیم و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد تاسیس نیروگاه در این کشور را به دولت این کشور ارائه کرده اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است، آیا این پیشنهاد همچنان برای رفع مشکلات مردم لبنان روی میز است، گفت: تحولات داخلی لبنان برای جمهوری اسلامی ایران از ابعاد مختلف حائز اهمیت است. ما به طور مستمر با دوستانمان در دولت لبنان در تماس هستیم. پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مجددا توسط آقای امیرعبداللهیان تکرار شده و همچنان روی میز و معتبر است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: ما آمادگی داریم که بخش خصوصی ایران وارد لبنان شود و به تامین برق مردم و کشور لبنان کمک کند و هم دولت و بخش دولتی ما این آمادگی را دارند که بصورت ملی وارد عمل شوند و این مشکل را برای همیشه در داخل لبنان رفع کنند. البته دوستان ما در لبنان ضمن اینکه از این پیشنهاد استقبال کرده و ابراز علاقه نشان می‌دهند، تاکنون اقدام عملی در این رابطه صورت نداده و تصمیم را منوط به تصمیم ملی می‌دانند.

خطیب‌زاده افزود: ما به مسائل داخلی لبنان  ورود نمی‌کنیم اما راه‌حل مشکل برق و الکتریسیه خیلی پیچیده نیست و به یک تصمیم عادی ولی در سطح ملی نیاز دارد که اراده‌ای ایجاد شود که ما بتوانیم این مشکل مردم لبنان را رفع کنیم. مردم لبنان ثروتمندتر از این هستند که نیازمند اعانه‌های روزانه یا بعضا توسط برخی کشورها باشند و می‌توانند روی پای خودشان بایستند و ما هم آمادگی داریم که در کنار مردم با غرور این کشور به حل این مشکل کمک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که ارزیابی مثبت از دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان این امیدواری را به وجود آورده که ثبات بیشتری در کشورهای حوزه تماس تهران و ریاض ایجاد شود، آیا در خصوص این مساله نیز توافقی میان دو هیات صورت گرفته است، گفت: اینکه گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی به کاهش تنش‌ها در منطقه کمک می‌کند، طبیعتا درست است. ایران و عربستان دو کشور مهم در منطقه خلیج فارس و دارای اثرات فراتر از محیط پیرامونی خودشان هستند. طبیعی است که روابط مناسب میان تهران و ریاض ضمن اینکه دو کشور را منتفع می‌کند، ملت‌های منطقه و کشورهای دوست میان ما و سعودی هم از این موضوع متنفع می‌شوند.

وی افزود: با این حال یک اصل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و آن این است که هیچ کشور ثالثی را در روابط دوجانبه‌مان وارد نمی‌کنیم. روابط ما با لبنان هم مستقل از هر فاکتور سومی پیگیری شده و تصور ما این است که دولت لبنان و ملت لبنان این شایستگی را دارند که فارغ از فاکتورهای ثانوی امروز و آینده بهتری داشته باشند.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه گفته شده بود یکی از گره‌های مذاکرات ایران و عربستان مطرح شدن مساله یمن از سوی ریاض بوده، آیا امروز این عقلانیت در هیات دیپلماتیک سعودی ایجاد شده است که تنها به طرح مسائل دوجانبه بپردازند، گفت: تائید نمی‌کنم که گره گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی طرح مساله یمن بوده است. با این حال یمن یکی از موضوعات مهم امروز منطقه ما است و طبیعی است که تهران و ریاض در رابطه با موضوعات منطقه‌ای با یکدیگر صحبت کنند اما اینکه گفت‌وگوهای دوجانبه منوط به یک موضوع سومی شود از روز اول توسط جمهوری اسلامی ایران با مخالفت روبرو شده بود  بعید هم می‌دانم هیات سعودی چنین نظری را داشته باشند. مسائل مهم و متنوعی میان دو کشور وجود دارد که شایسته بررسی در گفت‌وگوهای دوجانبه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها