کد خبر: 548783
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ۰۹:۱۹:۰۰
| |

قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین در وزارت خارجه:

مذاکرات ایران و عربستان باید به سطح سیاسی برسد/ در نتیجه تنش‌ها بین ایران و عربستان رابطه کشورهای عربی با اسرائیل در حال بهبود است

محبعلی انتشار اخبار اخیر درباره مثبت بودن دور پنجم مذاکرات با عربستان را خیلی جدی نمی‌گیرد و معتقد است که موارد خیلی بیشتر از آن است که در آستانه توافق باشیم.

مذاکرات ایران و عربستان باید به سطح سیاسی برسد/ در نتیجه تنش‌ها بین ایران و عربستان رابطه کشورهای عربی با اسرائیل در حال بهبود است
کد خبر: 548783
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۵ ۰۹:۱۹:۰۰

رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی از برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان و نوشته و فضا را هم مثبت ارزیابی کرده‌اند. حتی گفته شده که الکاظمی هم در این جلسه حضور داشته و احتمالا دور بعدی مذاکرات اختصاص به رایزنی وزرای خارجه طرفین دارد!

به گزارش نامه‌نیوز، کارشناسان و تحلیلگران اما آنقدرها هم خوشبین نیستند. مثلا قاسم محبعلی،  می‌گوید که «برای تحلیل دقیق باید منتظر اعلام رسمی و مشاهده مواضع طرفین به خصوص طرف عربستانی درباره این جلسه بود».

وی با اشاره به موارد اختلافی بسیاری که بین ایران و عربستان وجود دارد، گفت: «مهم‌ترین مساله فی‌مابین بحث یمن است. بعد از آن هم مباحث دیگری مطرح است که به مباحث منطقه‌ای و دوجانبه برمی‌گردد. در راس آنها هم این است که برجام چگونه مورد توافق قرار می‌گیرد و اگر زمینه توافق احیای برجام وجود داشته باشد، محتوای آن چگونه خواسته‌های عربستان را تامین می‌کند. در نتیجه باید منتظر ماند و دید که چه پیش می‌آید.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اخبار اخیر را عمدتا تلاش طرف ایرانی برای انتشار اخبار مثبت و تاثیرگذاری بر بازار و ارز می‌داند و معتقد است که: «این رویه و اخبار منتشر شده، خیلی نباید مورد توجه قرار بگیرد».

وی درباره امکان توافق با عربستان با توجه به شرایط موجود منطقه نیز گفت: «حتما دیپلماسی حتی در سخت ترین شرایط هم امکان یافتن راه حل را دارد اما مذاکرات باید به سطح رسمی برسد و بین مقاماتی مثل وزارت خارجه و دولت های طرفین صورت بگیرد و از سطح امنیتی به سطح سیاسی برسد تا امکان نتیجه بخشی آن قابل تصور باشد. چون مذاکرات امنیتی معمولا برای ارزیابی مواضع طرفین صورت می‌گیرد تا اینکه موجب یک توافق اجرایی شود».

محبعلی همچنین گفت «روابط ایران و عربستان یک رابطه کلیدی است و تاثیرات مهمی روی وضعیت منطقه و کشورهای منطقه مثل سوریه، عراق و یمن دارد. می‌تواند روابط ما را با کشورهای مثل بحرین، امارات و کویت بهبود بخشد. ضمن اینکه تاثیرات منطقه‌ای دارد چون در نتیجه همین تنش‌ها بین ایران و عربستان رابطه کشورهای عربی با اسرائیل در حال بهبود است. حتی زمینه هایی اینکه ائتلافی علیه ایران بین آنها ایجاد شود، وجود دارد بنابراین چنانچه رابطه‌ ایران و عربستان بهبود یابد می‌تواند بر آن مسائل تاثیر بگذارد و حتی اعراب را از اینکه با اسرائیل متهم شود، بی‌نیاز ‌کند»

وی درباره اینکه بهبود روابط ایران و عربستان برای ایران حیاتی‌تر است یا عربستان، گفت: « تعامل با عربستان منافع متقابلی برای دو کشور دارد. عربستان هم درگیری یک جنگ بی‌سرانجام است و مشکلاتی در منطقه دارد. همین طور به دلیل ترس از ایران و مناسبات با ایران مجبور شده که امتیازاتی به طرف‌های اسرائیلی و امریکایی بدهد لذا تعامل با ایران می‌تواند موضع عربستان را در مقابل آنها تقویت کند و طبیعتا این توافق می تواند بین ایران و عربستان برد – برد باشد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها