کد خبر: 548476
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ ۱۱:۳۶:۵۷
| |

نگرانی کشورها از بازار نفت در جنگ روسیه و اوکراین؛

خودروهای برقی جایگزین مناسبی برای جبران کمبود انرژی نیست

حتی قبل از اینکه روسیه به اوکراین حمله کند و قیمت نفت را به سقف برساند، بازار نفت با یک مشکل جدی عرضه مواجه بود و با این حال، ایالات متحده روشن کرده است که تحریم‌ها را پس از جنگ لغو نخواهد کرد و در دوران پس از جنگ کسری عرضه زیادی برای مقابله با آن وجود خواهد داشت.

خودروهای برقی جایگزین مناسبی برای جبران کمبود انرژی نیست
کد خبر: 548476
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ ۱۱:۳۶:۵۷

شکسته شدن زنجیره تامین جهانی، تورم سرسام آور، کمبود انرژی و افزایش قیمت کالاها؛ این شرایط حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین نیز وجود داشت و حالا به نظر می رسد همه چیز یک دفعه بدتر می شود.

به گزارش قرن نو، استراتژیست های ژئوپلیتیک در مورد چگونگی پایان جنگ برای اهداف تحلیل بازار نفت، فرضیه هایی را مطرح کرده اند و سوال مهم این است که جنگ چه زمان به پایان می‌رسد و متأسفانه پاسخ به این سؤال دشوار است زیرا پاسخ به عوامل متعددی بستگی دارد. با این حال یک سوال مهمتر از آن وجود دارد و آن این است که پس از جنگ همه چیز به حالت عادی باز می گردد؟

به گفته برخی تحلیلگران شرایط بازار نفت پس از جنگ به حالت عادی باز‌ می‌گردد؛ به عنوان مثال، مایکل لینچ، تحلیلگر انرژی، در مقاله‌ای اخیر برای فوربس نوشت که دیر یا زود، جنگ پایان می‌یابد و بازار نفت به حالت عادی باز می‌گردد و قیمت‌ها به سطح مطلوب‌تری کاهش می‌یابد.

لینچ در میان تحولاتی که او انتظار دارد رخ بدهد، لغو تحریم‌های غرب علیه روسیه را برشمرد؛ با این حال، غرب نشان داده است که تحریم ها به همین سادگی لغو نخواهد شد. در واقع، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که حتی اگر روسیه تصمیم به خروج از اوکراین بگیرد، ایالات متحده تحریم ها را لغو نخواهد کرد. بلینکن گفت که مسکو باید تضمین دهد که دیگر هرگز به اوکراین حمله نخواهد کرد.

روسیه به صراحت اعلام کرده است که در این مرحله قصد خروج یا ارائه تضمین‌های غیر تهاجمی ندارد، بنابراین می‌توان گفت که تحریم‌ها برای آینده باقی خواهند ماند.

طولانی شدن جنگ چه تبعات اقتصادی دارد؟

هر چه وضعیت کنونی بیشتر طول بکشد، احتمال اینکه منجر به تغییرات غیرقابل برگشتی شود، بیشتر می شود، مانند حال حاضر که اروپا به جای واردات خط لوله، بیشتر به LNG متکی است و روسیه برای صادرات انرژی خود به طور فزاینده ای به آسیا متکی است و قیمت نفت و گاز برای مدت طولانی تری بالا باقی خواهد ماند.

به نظر می رسد در سناریوی فرضی لینچ فوربس این موضوع صادق باشد که علیرغم بازگشت بشکه های روسیه به بازارهای غربی در نتیجه برداشته شدن تحریم‌ها، ذخایر نفت OECD نسبت به میانگین پنج ساله 300 میلیون بشکه کاهش یافته است، که به این معنی است که قیمت ها تا زمانی که این ذخایر دوباره تکمیل نشود، نسبتاً بالا باقی خواهند ماند.

با کاهش قیمت ها در بازار نفت تقاضا با وجود اینکه بسیار بالا است، بیشتر تقویت می شود. همانطور که لینچ می گوید، "آمریکایی ها عاشق سوزاندن نفت در بزرگراه ها هستند." و فقط آمریکایی ها نخواهند بود.

خودروهای برقی کمیاب خواهند شد؟

در حال حاضر با وجود قیمت های بالای خودروهای برقی ناشی از کمبود مواد باتری، فروش خودروهای برقی در حال افزایش است. رویترز گزارش داد که فروش جهانی خودروهای برقی در سه ماهه اول نزدیک به 120 درصد افزایش یافته است. با این حال این تازه آغاز کار است. قیمت‌ها همچنان افزایش می یابد و خودروهای الکتریکی ممکن است کمیاب شوند.

مدیر عامل Rivian این هفته گفت که در مقایسه با کمبود باتری در افق EV، کمبود تراشه مانند یک پیش غذای کوچک برای صنعت خودرو به نظر می رسد.

کمبود مواد الکترونیک و مواد اولیه مورد نیاز در صنعت خودروسازی برقی به معنای افزایش بیشتر تقاضا برای نفت است. در یک سناریوی فرضی که در آن جنگ در اوکراین تا پایان سال جاری به پایان می رسد، احتمالاً شاهد عقب نشینی تقاضا خواهیم بود دقیقاً به همان صورتی که پس از همه گیری کاهش یافت. به عبارت دقیق‌تر، به همان سرعتی که تقاضا پس از همه‌گیری رشد کرد، در این بازه زمانی پس از جنگ نیز رشد خواهد کرد. به نظر می رسد جنگ تاکنون تقاضای زیادی برای نفت را از بین نبرده است، فقط الگوهای عرضه را تغییر داده است. بنابراین، نفت، حتی با قیمت های بالاتر، همچنان غالب خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها