گوترش به اوکراین سفر می‌کند

سازمان ملل بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) به اوکراین سفر می‌کند.

گوترش به اوکراین سفر می‌کند
کد خبر: 548449
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۳ ۰۷:۰۲:۳۶

سازمان ملل بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) به اوکراین سفر می‌کند.

به گزارش ایرنا از «سی‌ان‌ان» در این بیانیه آمده است: دبیرکل سازمان ملل هفته آینده به اوکراین سفر خواهد کرد. وی در این سفر با دیمیترو کولبا وزیر امورخارجه اوکراین دیدار کاری خواهد داشت و در ۲۸ آوریل مورد استقبال ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور قرار خواهد گرفت. 

سازمان ملل افزود: او همچنین با کارکنان آژانس‌های سازمان ملل متحد در مورد افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم اوکراین دیدار خواهد کرد. 

پیش از این استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ششم اردیبهشت‌ماه (۲۶ آوریل) به مسکو سفر خواهد کرد. 

وی تصریح کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از دبیرکل سازمان ملل استقبال خواهد کرد.

سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل یک دیدار و ناهار کاری با سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه خواهد داشت. 

دوجاریک ۳۱ فروردین ماه اعلام کرد که گوترش خواستار دیدار با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی روسای جمهوری روسیه و اوکراین در پایتخت‌های این کشورها شده است. 

 سخنگوی سازمان ملل افزود، در زمانی که جنگ در اوکراین اوج می‌گیرد، گوترش این درخواست را در نامه‌هایی جداگانه که ۳۰ فروردین ماه برای پوتین و زلنسکی ارسال شد، مطرح کرده است. 

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خواستار برقراری آتش بس چهار روزه در اوکراین همزمان با "هفته مقدس" مسیحیان ارتدوکس شده است. 

گوترش روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود:  دوره چهار روزه عید پاک مسیحیان ارتدوکس باید لحظه‌ای برای اتحاد جهت نجات جان‌ها و ادامه گفت وگو برای پایان دادن به رنج در اوکراین باشد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها