کد خبر: 543363
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۶:۰۸:۱۶
| |

توقف پروازها میان شرق و غرب لیبی/ ۱۳۳ مجروح در تظاهرات خارطوم

توقف پروازهای داخلی در لیبی با حضور دو دولت در این کشور، مجروح شدن ۱۳۳ شهروند سودانی در تظاهرات خارطوم و تهدید به اعتصاب توسط اتحادیه روزنامه نگاران تونس از جمله خبرهای آفریقا به شمار می‌روند.

توقف پروازها میان شرق و غرب لیبی/ ۱۳۳ مجروح در تظاهرات خارطوم
کد خبر: 543363
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۶:۰۸:۱۶

یک رسانه لیبیایی از تداوم بسته بودن فرودگاه‌های این کشور به روی پروازهای داخلی خبر داد.

به گزارش تسنیم، حدود 10 روز قبل بود که دولت « فتحی باشاغا » از پارلمان لیبی رای اعتماد گرفت و به تدریج کار خود را شروع کرد. این در حالی بود که دولت موقت  وحدت ملی اعلام کرده بود قدرت را فقط به یک دولت منتخب و برخاسته از رای مردم واگذار می‌کند.

وزیران دولت باشاغا به سازمان‌ و نهادهای تحت حاکمیت وزارتخانه خود بخشنامه ارسال کرده و از مدایران آنها خواسته‌اند از برنامه و دستورات دولت جدید پیروی کنند و این در حالی است که دولت موقت وحدت ملی به کار خود ادامه می‌دهد و نخست وزیر این دولت به سازمان و نهادهای دولتی دستورات و احکام خود را ابلاغ می‌کند.

افزایش اختلافات سیاسی و حضور دو دولت در لیبی اولین تاثیر خود را بر زندگی مردم این کشور به جای گذاشت، به گونه‌ای که تمام پروازهای داخلی تعطیل شده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری « الوسط – لیبیا» فرودگاه بین‌المللی « معیتیقه » واقع در طرابلس ( غرب) و فرودگاه بین‌المللی « بنینا» واقع در 15 کیلومتری شهر بنغازی ( شرق ) بیش از 10 روز است که هیچ پرواز داخلی نداشته‌اند و این فرودگاه‌ها به روی این پروازها همچنان بسته‌ است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی لیبی با انتقاد از بستن بودن حریم هوایی این کشور به روی پروازهای داخلی، این اقدام را ناشی از برخی تصمیمات سیاسی خواندند.

سازمان هواپیمایی کشوری لیبی درباره توقف پرواز هواپیماهای مسافربری میان شرق و غرب این کشور هیچ اظهار نظر رسمی نکرده است.

133 مجروح در تظاهرات خارطوم

کمیته مرکزی پزشکان سودان با اشاره به درگیری پلیس با تظاهرات کنندگان در پایتخت این کشور اعلام کرد: در جریان این درگیری 133 نفر مجروح شدند که 35 نفر آنان هدف گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته‌اند.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، کمیته‌های مقاومت خارطوم در اعتراض به خشونت شدید پلیس و نیروهای امنیتی علیه تظاهرات کنندگان،  از سودانی‌ها خواست تا در تظاهرات امروز خارطوم شرکت کنند.

قرار است تظاهرات کنندگان خارطوم بار دیگر در برابر کاخ ریاست جمهوری اجتماع و با سردادن شعارهایی اقدامات پلیس و نیروهایی امنیتی در نقض حقوق تظاهرات کنندگان را محکوم کنند.

این تظاهرات به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر تجاوز دو تن از نیروهای امنیتی  به یک دختر جوان مجروح شده در تظاهرات دیروز، برگزار می‌شود.

از سوم آبان ماه گذشته که نظامیان علیه دولت انتقالی خارطوم کودتا کرده‌اند تاکنون بیش از 85  شهروند در جریان تظاهرات علیه حاکمان نظامی جان خود را از دست داده‌ و صدها تن نیز مجروح شده‌اند.

تهدید به اعتصاب در تونس

اتحادیه روزنامه نگاران تونس به منظور متوقف کردن سیطره مقامات حاکم بر این کشور بر رسانه‌های تونسی تهدید به اعتصاب کرد.

معاون رئیس این اتحادیه با شرکت در یک نشست مطبوعاتی گفت: در تلویزیون تونس مقامات بر روند تدوین و انتشار خبرها نظارت دارد و این کنترل در اقدامات بعدی تشدید خواهد شد

به گزارش خبرگزاری آناتولی، خانم « امیره محمد» با بیان اینکه رسانه‌های تونس با بحران دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار داشت: این بحران در حالی است که ما شاهد انتصاب‌های موقت و غیر مترقبه در رسانه‌های عمومی مثل رادیو ملی هستیم.

کارکنان تلویزیون تونس در جمعه گذشته با برپایی تظاهرات ، تحمیل حاکمیت افراد وابسته به قیس سعید بر این رسانه ملی را محکوم کردند.

تظاهرات تونس

در این نشست خبری خانم امیره محمد تصریح کرد: اتحادیه روزنامه نگاران به منظور متوقف کردن سیطره مقامات حاکم بر کشور بر رسانه‌های تونسی  ممکن است به اعتصاب فراگیر و سراسری اقدام کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که رسانه‌های تونس دارند، اظهار داشت: مقامات حاکم بر کشور برای سیطره پیدا کردن بر رسانه‌ها اجازه دادند که این رسانه‌ها در مشکلات خود غرق شوند.

رئیس جمهور تونس در سوم مرداد ماه گذشته با صدور فرمانی فعالیت پارلمان این کشور را به حالت تعلیق در آورد، مصونیت سیاسی نمایندگان آن را لغو کرد و به فعالیت دولت « هشام المشیشی » پایان داد.

احزاب و گروه‌های سیاسی تونسی این اقدام قیس سعید را کودتا علیه روند دموکراتیک در کشورشان خواندند و از آن زمان به بعد تنش‌های سیاسی در تونس افزایش یافت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها