کد خبر: 534378
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا سودان در آستانه جنگ داخلی است؟

اعتراضات علیه دولت نظامی حاکم بر کشور سودان بیش از چهار ماه است که ادامه دارد و با وجود افزایش دامنه سرکوب، اعتراضات به تدریج جنبه خشونت‌آمیز هم پیدا می‌کند.

آیا سودان در آستانه جنگ داخلی است؟
کد خبر: 534378
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۱۳:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- اعتراضات علیه دولت نظامی حاکم بر کشور سودان بیش از چهار ماه است که ادامه دارد و با وجود افزایش دامنه سرکوب، اعتراضات به تدریج جنبه خشونت‌آمیز هم پیدا می‌کند.

به هر روی سرکوب‌های خونین یکی از رفتارهای تقریباً عادی حکومت‌های کودتاگر و نظامی است، رفتاری که از سوی دولت حاکم بر سودان به شدت و با گستردگی خیره‌کننده‌ای اعمال می‌شود، این در حالی است که اعتراضات مردم سودان نسبت به نوع حکمرانی و اعلام سرخوردگی آنها از حکومتی که بعد از عمر البشیر بر سر کار آمده واژه قیام سودان را به تدریج بر سر زبان‌ها انداخته و وارد شبکه‌های اجتماعی کرده است.

این قیام که به صورت تدریجی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی در حال گسترش است با خود اعلامیه‌هایی مبنی بر قیام‌های مسلحانه را هم به همراه آورده است.

اکثر این بیانیه‌ها و اعلام موجودیت‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد و هر از چند گاهی گروهی که خود را منشعب از تظاهرات اعتراض‌آمیز معرفی می‌کند، خبر از فعالیت مسلحانه می‌دهد.

به گفته کارشناسان، سودان که تا به امروز دارای دو قطب مردم و ساختار حاکم بود به تدریج قطب سومی هم به خود می‌بیند.

خوب یا بد امروز ساختارهایی همچون ارتش آزادی‌بخش سودان اعلام موجودیت کرده و حتی از سوی دولت نظامی حاکم بر خارطوم متهم هستند که تظاهرات ضددولتی در پایتخت را از طریق عناصر خود به خشونت کشانده‌اند.

سودان خواسته یا ناخواسته به سمت پرتگاه جنگ داخلی پیش می‌رود و اگر طرف‌های بین‌المللی و پیش از آن جریان‌های داخلی این کشور راه‌حلی برای کشمکش‌های خود پیدا نکنند، احتمال پیوستن این کشور به جرگه کشورهای میزبان، ناآرامی و جنگ‌های داخلی بسیار زیاد خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها