کد خبر: 542806
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۸:۰۴:۲۲
| |

باکو:

یادداشت تفاهم جدید با ایران، رویداد تاریخی است

یک مقام ارشد دولت جمهوری آذربایجان گفت، دوستی، اعتماد متقابل و همسایگی با ایران در سی سال گذشته در اجرای پروژه‌های مهم نقش حیاتی دارد.

یادداشت تفاهم جدید با ایران، رویداد تاریخی است
کد خبر: 542806
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ۱۸:۰۴:۲۲

یک مقام ارشد دولت جمهوری آذربایجان روز شنبه اظهار داشت، یادداشت تفاهم امضا شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی «زنگزور» و جمهوری خودمختار «نخجوان» از طریق خاک ایران، یک رویداد تاریخی است.

به گزارش فارس، به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» «حکمت حاجی‌اف» معاون رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: «زمانی که "الهام علی‌اف" رئیس جمهور آذربایجان از هیاتی به سرپرستی "رستم قاسمی" وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، رئیس مشترک کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه ایران و آذربایجان، استقبال کرد، به ویژه تاکید کرد که راه‌های ارتباطی جدید یک کریدور بین‌المللی مهم برای حمل و نقل و انتقال برق خواهند بود.»

وی افزود: «رئیس جمهور ما همیشه این پروژه مهم حمل و نقل و ارتباط را در کانون توجه قرار داده و در مورد اجرای آن به مقامات مربوطه دستور داده است. سیاست محاصره نخجوان از سوی ارمنستان به لطف اجرای این پروژه متوقف خواهد شد.»

حاجی‌اف افزود: «از طریق خاک ایران بین دو منطقه زنگزور شرقی و نخجوان ارتباط جاده‌ای، راه آهن و انرژی  برقرار می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد که بیش از همه، این پروژه به طور کامل تصویر حمل و نقل و ارتباط منطقه را تغییر می دهد و زمینه ایجاد یک کریدور چند منظوره جدید را فراهم می‌کند که شامل جاده‌ها، راه آهن، خطوط برق و ارتباطات دیجیتال است که جمهوری آذربایجان، ایران و ترکیه را در اوراسیا متحد می‌کند.

حکمت حاجی اف گفت: «این امضای یادداشت تفاهم مصادف با سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری آذربایجان و ایران است. روابط دوستانه، اعتماد متقابل و همسایگی بین جمهوری آذربایجان و ایران در ۳۰ سال گذشته نقش مهمی در اجرای این پروژه دارد.»

وی گفت: «ما اطمینان داریم که کریدور جدید فرصت های مساعدی را برای همکاری‌های منطقه‌ای، توسعه و رفاه مردم منطقه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری باز خواهد کرد.»

از سویی دیگر سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان چهارشنبه گذشته در گفت‌وگویی اظهار داشت، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند برای ایران و ارمنستان و سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند ، فرصت‌های فراوانی ایجاد می‌کند.

«عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان نیز اخیرا به خبرنگاران گفت که ایران برای جاده‌های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی قائل است.

به گفته سفیر ایران در ایروان، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند نه تنها برای ایران و ارمنستان بلکه برای سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند ، فرصت‌های بزرگی ایجاد کند. وی گفت: «جنبه حقوقی این موضوع در حال بررسی است و به زودی جلسه مربوطه تشکیل خواهد شد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها