کد خبر: 542575
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۱۸:۲۷:۲۷
| |

میدل ایست آی:

مذاکرات هسته ای با ادعاهای طرف آمریکایی متوقف شد

«میدل ایست آی» (Middle East Eye) رسانه انگلیسی درباره مذاکرات وین گزارش داد: توافق هسته ای که بنا به گفته بسیاری از مقامات غربی مذاکره کننده آماده بازگشت است، با ادعای طرف آمریکایی مبنی بر توقیف دو فروند نفتکش ایرانی که آنرا نقض تحریم ها خوانده، به حالت تعلیق درآمد.

مذاکرات هسته ای با ادعاهای طرف آمریکایی متوقف شد
کد خبر: 542575
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۰ ۱۸:۲۷:۲۷

تارنمای خبری میدل ایست آی  درادامه نوشت: مذاکرات  وین که با هدف بازگرداندن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران در پیش است، پس از اعلام آمریکا مبنی بر توقیف محموله نفتی دو فروند کشتی ایرانی که (واشنگتن) ادعا می‌کند  نقض تحریم‌ها است، به حالت تعلیق درآمد.

بورل: متن نهایی بازگشت به برجام آماده است

به گزارش ایرنا، این رسانه انگلیسی درادامه نوشت: جوسپ بورل نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات و ینبا استناد به "فاکتورها و عوامل خارجی" گفت که  مذاکرات نیاز به یک وقفه دارد، اما با این حال بورل به صراحت گفت: «متن نهایی اساسا آماده و روی میز است».

 میدل ایست آی نوشت: هیئت ایرانی بارها در مذاکرات غیرمستقیم در پایتخت اتریش به واشنگتن هشدار داد تا محموله های دو فروند کشتی یونانی در هیوستون و باهاما را توقیف نکند، این درحالی بود که مذاکرات برای رفع اکثر تحریم ها درحال به نتیجه رسیدن بود.

میدل ایست آی می نویسد: این توقیف درحالی از سوی  آمریکا روی می دهد که گزارش هایی از وین مبنی بر اینکه ایران در آستانه دستیابی به توافقی  بهتر از توافق  ۲۰۱۵ است، منتشر شد.

در حالی مذاکرات هسته ای  برای رفع تحریم ها در وین جریان دارد که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۱۹ اسفندماه مدعی شد که آمریکا محموله‌های ۲ نفتکش مظنون به انتقال نفت ایران را توقیف کرده است.

مذاکرات وین درحالی با یک وقفه روبرو می شود که طرف آمریکا هنوز تصمیم خود را اتخاذ نکرده و تلاش می‌کند که با بازی‌های رسانه‌ای، به جای لغو موثر تحریم‌ها، زیاده‌خواهی و درخواست‌های فرابرجامی خود را پیش ببرد.

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین ساعاتی  پیش در جمع خبرنگاران در پایتخت اتریش، درمورد مذاکرات گفت: تقریبا به توافق رسیده ایم؛ متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده است. ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم. برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه ای داشته باشیم. من با همه هیات ها کار خواهم کرد تا این بر شرایط فایق آییم.  

دور هشتم مذاکرات از ششم دی‌ماه سال جاری در وین آغاز شده است و شرکت‌کنندگان به دنبال تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند. این درحالی است که آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها