در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

قهرمان جنگ اوکراین چه کسی است؟

در حالی که زلنسکی اوکراین را در زمان همه‌گیری کووید-19 رهبری می‌کرد، احتمالاً بیشتر به خاطر یک وعده کمپین دیگر در یادها خواهد ماند، وعده‌ای که نتوانست به آن عمل کند: «فرونشاندن تنش‌ها با روسیه». در سناریویی که حتی نویسندگان نمایش قدیمی‌اش، «خدمت مردم»، نمی‌توانستند تصور کنند، زلنسکی اکنون رهبر یک جنگ جدید در اروپاست و در معرض خطر ترور قرار دارد.

کد خبر: 541853
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

منیژه موذن- کمتر از چهار سال پیش، ولادیمیر زلنسکی یکی از محبوب‌ترین کمدین‌های تلویزیونی اوکراین بود که در یک برنامه تلویزیونی طنز بازی می‌کرد.

زلنسکی که اکنون 44 سال دارد، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2019 پیروز شد.

یکی از اولین اقدامات مهم او به عنوان رئیس‌جمهور این بود که به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل و قانونی را لغو کند که مانع از پیگرد قانونی اعضای پارلمان می‌شد.

در حالی که زلنسکی اوکراین را در زمان همه‌گیری کووید-19 رهبری می‌کرد، احتمالاً بیشتر به خاطر یک وعده کمپین دیگر در یادها خواهد ماند، وعده‌ای که نتوانست به آن عمل کند: «فرونشاندن تنش‌ها با روسیه».

در سناریویی که حتی نویسندگان نمایش قدیمی‌اش، «خدمت مردم»، نمی‌توانستند تصور کنند، زلنسکی اکنون رهبر یک جنگ جدید در اروپاست و در معرض خطر ترور قرار دارد.

زلنسکی در آستانه تهاجم روسیه به یک شخصیت بین‌المللی مهم تبدیل شد که هر روز با رهبران جهان از جمله جو بایدن و بوریس جانسون تماس می‌گرفت و درخواست‌های احساسی برای صلح داشت.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی کوتاه که در اوکراین منتشر شد، گفت روس‌ها می‌خواهند با سرنگونی رئیس، دولت اوکراین را از نظر سیاسی نابود کنند.

زلنسکی گفت: «من همراه با دیگران در بخش‌های دولتی می‌مانم. دشمن من را به عنوان هدف شماره یک و خانواده‌ام را به عنوان هدف شماره دو تعیین کرده است.»

شجاعتی که زلنسکی در مقابل روس ها از خود نشان داده بسیاری را متعجب کرده است.

سه ساعت قبل از حمله نیروهای روسی به اوکراین، زلنسکی پیام خود را خطاب به مردم روسیه در یک درخواست قدرتمند برای توقف و این سوال که کشورشان در حال انجام چه کاری است ارسال کرد: «برای چه می‌جنگی و با چه کسی؟»

زلنسکی هنگام خطاب به اوکراینی‌ها، چه از طریق تلویزیون و چه در فضای مجازی، شهروندان را با تشویق به حفظ صف علیه روس‌ها و مبارزه برای کشورشان دعوت کرد.

در حالی که خبرگزاری‌‌ها گزارش می‌دادند ایالات متحده و ترکیه هر دو به زلنسکی پیشنهاد خروج از اوکراین را داده‌اند، اما او از خروج خودداری کرد. شاید به همین دلیل بود که واشنگتن‌پست به نقل از زلنسکی نوشت: «جنگ اینجاست. من به مهمات نیاز دارم، نه تاکسی.»

تدوین: بهنام افشاری

دیدگاه تان را بنویسید