کد خبر: 541235
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

کدام استراتژی‌های نظامی در جنگ اوکراین توجه رسانه‌های عربی را جلب کرده‌اند؟

جنگ در اوکراین هفته اول خود را پشت سر گذاشته است، جنگی که به گفته برخی از کارشناسان، وقوع آن در سایه حضور 128 قومیت مختلف در اتحاد جماهیر شوروی سابق پیش‌بینی‌پذیر بود.

کدام استراتژی‌های نظامی در جنگ اوکراین توجه رسانه‌های عربی را جلب کرده‌اند؟
کد خبر: 541235
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۱۲:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- جنگ در اوکراین هفته اول خود را پشت سر گذاشته است، جنگی که به گفته برخی از کارشناسان، وقوع آن در سایه حضور 128 قومیت مختلف در اتحاد جماهیر شوروی سابق پیش‌بینی‌پذیر بود.

با این حال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، جنگ اوکراین خطرناک‌‌ترین جنگ بعد از جنگ جهانی دوم برای ثبات جهانی محسوب می‌شود.

در این میان رسانه‌های عربی استراتژی‌های نظامی به‌کار‌رفته در دو سوی درگیری را بررسی کرده و هر یک از دیدگاه خاص خود این استراتژی‌ها را نقطه‌ضعف طرف مقابل یا نقطه قوت طرف تحت حمایتش اعلام می‌کند.

یکی از نمادهای این جنگ پیشروی بسیار کند ارتش روسیه در خاک اوکراین است و در شرایطی که سرویس‌های اطلاعاتی غربی از فتح 48ساعته کی‌یف سخن می‌گفتند، چند برابر شدن این مدت‌زمان باعث شد تا جنگی تحلیلی بین مفسران دو طرف در مورد چرایی آن به ویژه در شبکه‌های تلویزیونی عربی به وقوع بپیوندد.

طرفداران ناتو و غرب ضمن پرداختن به غافلگیر شدن پوتین در باتلاق اوکراین از ابزارهای‌های قدرت زیلنسکی در مقابل کاخ کرملین سخن به میان می‌آورند.

به اعتقاد این تحلیلگران، مانورهای سیاسی‌ای که زلنسکی اجرا کرده و پیش کشیدن مساله مذاکرات توانسته است برای نیروهای مقاومت اوکراینی زمان بخرد و به آنها برای سازماندهی نیروهایشان کمک شایانی بکند.

بهره‌جویی دولت اوکراین از ظرفیت جنگ و گریز مجرمان که بعد از آزادی از زندان مسلح شده‌اند، در کنار به کارگیری برخی از نیروهای خارجی با تعریف‌های مختلف نیز جزو ابزارهای قدرت فعلی کی‌یف علیه مسکو به شمار می‌رود.

در این میان نباید از کمک‌های تسلیحاتی گسترده متحدین اوکراین هم به آسانی گذشت که با ارسال جنگ‌افزارهای مختلف به ویژه تسلیحات ضد زره، جنگنده و پهپاد به نحوی به زلنسکی توانایی اطاله جنگ را بخشیده است.

به گفته صاحب‌نظران عرب، وسعت خاک اوکراین باعث شده تا بخش لجستیک ارتش روسیه نتواند آنچنان که باید از نیروهای خطوط مقدم خود پشتیبانی کند و در کنار نرسیدن به‌موقع مهمات و آذوقه، نبود سوخت نیز باعث زمین‌گیر شدن ادوات نظامی ارتش روسیه در مناطق مختلفی از اوکراین شده است.

یکی دیگر از مهم‌‌ترین شاخصه‌های قدرت نیروهای اوکراینی استفاده از ظرفیت اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط نیروهای ناتو به ویژه نیروهای آمریکایی در منطقه است، اطلاعاتی که توانسته در مناطق مختلفی از این کشور ستون‌های ارتش روسیه را در دام‌های مرگباری قرار دهد.

در مقابل، تحلیلگران طرفدار روسیه معتقدند پوتین راهبرد کنترل صبورانه سرزمینی را در دستور کار خود قرار داده است.

آنها با استناد به استراتژی‌های روسیه در سوریه تاکید دارند، کرملین همین راهبرد را در اوکراین به کار گرفته و با محاصره یک منطقه، معبری را برای فرار باقی گذاشته؛ در عین حال فشار خود را از طریق هوا، با ضربات موشکی بر مقاومت داخل شهر، افزایش می‌دهد و همزمان با آن زمینه مذاکره افراد باقی‌مانده در شهر به منظور تسلیم شدن را نیز فراهم می‌کند.

این کارشناسان بر این باورند که روس‌ها در برخی مناطق توهم پیروزی را در اوکراینی‌ها ایجاد می‌کنند، تا آنها فرصت دور زدن کی‌یف را پیدا کرده و حلقه محاصره آن را تکمیل کنند.

کارشناسان نظامی عرب معتقدند امروز تمرکز اصلی روسیه بر فتح کی‌یف نیست بلکه قصد دارند با دور زدن پایتخت و قطع کردن محور جنوب شمال، که پشتیبانی غرب از آنجا به کی‌یف می‌رسد، عملاً کمر مقاومت در شهر را بشکنند.

به گفته کارشناسان حامی استراتژی روسیه، در قیاس با پیشروی ارتش آمریکا و متحدانش در عراق منزوی و ضعیف که سال‌ها در تحریم کامل جهانی بود،  پیشروی ارتش روسیه در کشور تحت حمایت اوکراین بسیار سریع انجام می‌شود، زیرا شاهد هستیم که ارتش روسیه ظرف هشت روز مناطقی معادل نیمی از مساحت عراق را به تسخیر خود درآورده است در حالی که ارتش آمریکا بعد از 14 روز توانست به مرکز عراق یعنی بغداد برسد.

این جنگِ کارشناسان همچنان در رسانه‌های عربی ادامه دارد و باید نشست و دید که بعد از پایان جنگ، نگاه کدام یک از آنها به نیمه پر لیوان صحیح‌تر از آب درخواهد آمد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها