کد خبر: 541825
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اعتراضات ضدجنگ در روسیه

بر اساس ویدئوهایی که فعالان و وبلاگ‌نویسان مخالف در روسیه در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند هزاران معترض شعار «نه به جنگ» و «شرم بر شما!» سر دادند.

اعتراضات ضدجنگ در روسیه
کد خبر: 541825
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۱۴:۰۰:۰۰

منیژه موذن- به گفته یک گروه نظارتی مستقل اعتراضی به نقل از رویترز، پلیس بیش از 4300 نفر را روز یکشنبه در اعتراضات سراسری در روسیه علیه حمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به اوکراین بازداشت کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، بر اساس ویدئوهایی که فعالان و وبلاگ‌نویسان مخالف در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند هزاران معترض شعار «نه به جنگ» و «شرم بر شما!» سر دادند.

ده‌ها معترض در شهر اورال یکاترینبورگ دستگیر شدند. یک معترض در آنجا در حالی نشان داده شد که پلیس با وسایل ضد شورش روی زمین او را مورد ضرب و شتم قرار داده است. همچنین یک نقاشی دیواری که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را نشان می‌دهد مخدوش شده است.

تایید مستقل تصاویر منتشر شده در فضای مجازی ممکن نیست.

به گزارش الجزیره، وزارت کشور روسیه پیشتر اعلام کرده بود پلیس حدود 3500 نفر از جمله 1700 نفر را در مسکو، 750 نفر را در سن‌پترزبورگ و 1061 نفر را در شهرهای دیگر بازداشت کرده است. این وزارتخانه اعلام کرد که 5200 نفر در این تظاهرات شرکت کرده‌اند.

گروه نظارت بر اعتراض OVD-Info گفت بازداشت حداقل 4366 نفر را در 56 شهر مختلف مستند کرده است.

OVD-Info همچنین اعلام کرد دستگیری‌های روز یکشنبه تعداد کل افرادی را که از زمان آغاز تهاجم در 24 فوریه در تظاهرات ضدجنگ بازداشت شده بودند به بیش از 10 هزار نفر رساند.

ماریا کوزنتسووا، سخنگوی OVD-Info، در تماس تلفنی با خبرگزاری رویترز از تفلیس به خبرگزاری رویترز گفت: «ما اساساً شاهد سانسور نظامی هستیم.»

او ادامه داد: «ما امروز شاهد اعتراضات نسبتاً بزرگی هستیم حتی در شهرهای سیبری که به ندرت چنین تعداد دستگیری‌ای اتفاق می‌افتاد.»

ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد یک معترض قبل از بازداشت در میدانی در شهر خاباروفسک در شرق دوردست فریاد می‌زند: «نه به جنگ! چطور خجالت نمی‌کشی؟»

پلیس با استفاده از بلندگو به گروه کوچکی از معترضان در خاباروفسک گفت: «شهروندان محترم، شما در یک رویداد عمومی غیرمجاز شرکت می‌کنید. ما از شما می‌خواهیم متفرق شوید.»

الکسی ناوالنی منتقد زندانی کرملین خواستار تظاهرات روز یکشنبه در سراسر روسیه و سایر نقاط جهان علیه تهاجم این کشور شده بود.

ناوالنی روز جمعه گفت: «به خاطر پوتین، روسیه اکنون نزد بسیاری از مردم جهان به معنای جنگ است. این درست نیست. این پوتین بود و نه روسیه که به اوکراین حمله کرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها