کد خبر: 541414
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۰۸:۲۳:۳۱
| |

استولتنبرگ، دبیرکل ناتو عنوان کرد:

"نه"ناتو به ایجاد منطقه پرواز ممنوع و اعزام نیرو به اوکراین

دبیرکل ناتو در پی نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو این سازمان در بروکسل درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین، گفت که این سازمان منطقه پرواز ممنوع در اوکراین ایجاد نمی‌کند و هیچ برنامه‌ای برای اعزام نیرو نیز ندارد.

"نه"ناتو به ایجاد منطقه پرواز ممنوع و اعزام نیرو به اوکراین
کد خبر: 541414
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۰۸:۲۳:۳۱

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در نشست خبری خود ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به توقف فوری جنگ علیه اوکراین و خروج تمامی نیروهای روس از این کشور بدون هیچ پیش‌شرطی فرا خواند.

به کزارش ایسنا، دبیرکل ناتو همچنین هشدار داد که وضعیت مرگ و ویرانی در اوکراین احتمالا در روزهای آینده وخیم‌تر خواهد شد.

استولتنبرگ افزود: ما بخشی از این درگیری نیستیم و مسئولیت داریم که از تشدید و گسترش آن به خارج از اوکراین جلوگیری کنیم زیرا مخرب‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود و افراد بیشتری متضرر خواهند شد.

استولتنبرگ اعلام کرد در پاسخ به تعرض روسیه، تصمیم گرفتیم هماهنگی و تبادل اطلاعات خود را با فنلاند و سوئد تقویت کنیم. هر دو کشور در حال حاضر در همه رایزنی‌های ناتو در مورد بحران شرکت می‌کنند.

دبیر کل ناتو همچنین گفت که روسیه در حال استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین است.

ینس استولتنبرگ در نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو که در مقر این پیمان در بروکسل برگزار شد، افزود: «ما استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را شاهدیم و درباره استفاده از انواع دیگر سلاح‌ها (توسط روسیه) که نقض قوانین بین‌المللی است، گزارش‌هایی وجود دارد.»

دبیرکل‌ ناتو با اشاره به اینکه ناتو به دنبال جنگ با روسیه نیست، تاکید کرد: «مسئولیت ما این است که مطمئن شویم جنگ از اوکراین فراتر نمی‌رود.»

او افزود: «متحدان ما موافق‌اند که هواپیماهای ناتو در آسمان اوکراین و نیروهای ناتو در خاک اوکراین نباشند.» استولتنبرگ تصریح کرد که ورود ناتو به جبهه نبرد در اوکراین می‌تواند به جنگی گسترده در اروپا و افزایش رنج مردم منجر شود.

دبیرکل ناتو افزود: «این جنگی است که پوتین انتخاب و برنامه‌ریزی کرده و علیه یک کشور صلح‌آمیز به راه انداخته است.»

استولتنبرگ همچنین بر تعهد ناتو به باز نگه داشتن گزینه‌های دیپلماسی تاکید کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد که به‌دلیل خطر بروز جنگ با روسیه، امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین وجود ندارد.

بلینکن در رابطه با وضعیت فعلی میان روسیه و غرب تصریح کرد: روسیه امروز بیش از هر زمان دیگری منزوی شده و ما هم بیش از هر زمان دیگری متحدتر هستیم.

وی حمله روسیه به نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین را یک اقدام بسیار خطرناک عنوان کرده و گفت: روسیه باید هرچه زودتر به حملات خود به نیروگاه هسته‌ای پایان و به پرسنل غیرنظامی در آنجا اجازه دهد تا وظیفه خود را انجام دهند.

بلینکن اظهار داشت: ما در خصوص جلوگیری از گسترش این جنگ به خارج از اوکراین مسئولیتی داریم. تنها راه ایجاد منطقه پرواز ممنوع، اعزام جنگنده‌های ناتو به حریم هوایی اوکراین و هدف قرار دادن جنگنده‌های روسیه است که این موضوع می‌تواند باعث بروز جنگ گسترده‌ای شود. همانطور که رییس‌جمهور بایدن صراحتا توضیح داد، ما وارد جنگ در برابر روسیه نخواهیم شد.

وی با یادآوری اینکه آمریکا طی یک سال گذشته برای اوکراین تقریبا یک میلیارد دلار کمک دفاعی ارائه کرده و مدتی پیش نیز وعده ارائه کمک 350 میلیون دلاری دیگر داده است، افزود: هرچه در توان داریم برای کمک به اوکراینی‌ها در دفاع از کشورشان انجام می‌دهیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها