کد خبر: 541234
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۱۲:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

بلایی که جنگ اوکراین بر سر لبنانی‌ها می‌آورد!

رسانه‌های لبنانی اعلام کردند وزیر خارجه فرانسه که قرار بود در ادامه تلاش‌ها برای حل مشکل این کشور به لبنان سفر کند، به دلیل وقوع جنگ در اوکراین سفر خود را به تعویق انداخته است.

بلایی که جنگ اوکراین بر سر لبنانی‌ها می‌آورد!
کد خبر: 541234
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۴ ۱۲:۴۰:۰۰

سید عماد حسینی- رسانه‌های لبنانی اعلام کردند وزیر خارجه فرانسه که قرار بود در ادامه تلاش‌ها برای حل مشکل این کشور به لبنان سفر کند، به دلیل وقوع جنگ در اوکراین سفر خود را به تعویق انداخته است.

باید گفت تعویق سفر ژان ایو لودریان وزیر خارجه کم‌ترین زیانی است که لبنانی‌ها از تبعات آغاز جنگ در اوکراین متحمل شده‌اند و احتمالاً تا مدت‌ها از تبعات آن رنج خواهند برد.

خواسته یا ناخواسته و از سر اجبار، لبنانی‌ها خود را در کانون جنگی قرار دادند که کیلومترها از مرزهایشان دور است، تا اینکه خود را درگیر تقابل با ابرقدرتی یافتند که پشت مرزهایشان (در سوریه) اردو زده و هر اقدامش اوضاع اصولاً متلاطم کشورشان را دچار گرداب‌های عظیمی می‌کند.

کارشناسان امور لبنان امروز بیش از آنکه نگران گرسنگی مردم این کشور بر اثر نرسیدن گندم از اوکراین و روسیه باشند، در وحشت تبعات بحرانی به سر می‌برند که وزارت خارجه لبنان با مسکو ایجاد کرده است.

اگرچه وزیر خارجه لبنان از اجبار بیروت در اتخاذ چنین تصمیمی سخن گفت و سفیر روسیه نیز در بیروت از چشم‌پوشی مسکو نسبت به این موضع لبنان سخن به میان آورد، اما منابع آگاه به روزنامه لبنانی اللواء خبر دادند نشانه‌های بحران دیپلماتیک در افق روابط لبنان و روسیه به وضوح قابل مشاهده است.

گفته می‌شود میشل عون مشاور امور روسیه اش را مامور تماس با مسئولان روس کرد تا با سفر به مسکو به آنها درباره موضع اصلی لبنان یا حداقل جریان ملی آزاد توضیح دهد، اما او با درهای بسته مسئولان روس مواجه شده است

حتی جبران باسیل رهبر این جریان نیز کوشید تا از ارتباطات شخصی‌اش با میخائیل بوگدانف استفاده و زمینه سفر «امل ابو زید» را به مسکو فراهم کند، اما تماس‌های او نیز  بی‌پاسخ مانده است.

باید گفت لبنانی‌ها به ویژه میشل عون و نجیب میقاتی که تلاش داشتند با صدور بیانیه‌ای علیه روسیه از چاله مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکایی-عربی رهایی پیدا کنند، امروز به چاه خشم روس‌های مخالف آمریکا افتاده‌اند.

ظاهراً درس گرفتار شدن اوکراین در دام وعده‌های حمایتی آمریکا برای مسئولان لبنانی کافی نبود و قصد دارند خود نیز آن را تجربه کنند.

بر سر اینکه سفر هیات وزارت خزانه‌داری آمریکا به بیروت تا چه حد در این تصمیم لبنان تاثیرگذار بود اختلاف نظرهایی وجود دارد اما رأی مثبت لبنان به قطعنامه ضد روسی در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید مجددی بر تاریک شدن افق روابط با مسکو خواهد بود، چون اگر روسیه پیروز جنگ اوکراین شود، مشکلات عدیده‌ای برای لبنان به وجود خواهد آمد و اگر مغلوب میدان شود نیز به طور حتم لبنان یکی از مناطقی خواهد بود که خشم کرملین بر آن وارد می‌شود.

این سرنوشت در حالی در انتظار لبنانی‌هاست که تصور نمی‌شود صف‌آرایی خاصی از سوی کشورهای عربی- همانند آنچه در حمایت از اوکراین انجام شد- در حمایت از لبنان صورت گیرد، چه رسد به اینکه بیروت توقع حضور بین‌المللی خود را داشته باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها