کد خبر: 540452
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۱:۵۳:۴۲
| |

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین:

موافق حل مشکلات از طریق تحریم روسیه نیستیم

وزیر امور خارجه چین اظهار کرد کشورش حامی از سرگیری مذاکرات امنیتی ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا با روسیه است.

موافق حل مشکلات از طریق تحریم روسیه نیستیم
کد خبر: 540452
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۱:۵۳:۴۲

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اظهار کرد کشورش حامی از سرگیری مذاکرات امنیتی ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا با روسیه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه سی.جی.تی.ان، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین این اظهارات را در جریان گفتگوی تلفنی خود با آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان با موضوع وضعیت جاری در اوکراین بیان کرد.

او بیان داشت که چین حامی از سرگیری چنین مذاکراتی میان طرف های مربوطه با هدف ایجاد یک مکانیسم امنیتی اروپایی متعادل، موثر و پایدار و دستیابی به ثبات بلندمدت در قاره اروپاست.

وانگ یی با اشاره به اینکه جنگ سرد مدت ها پیش به پایان رسیده است، گفت، لازم است ناتو در موضع گیری ها و مسئولیت های خود تجدید نظر کند و ذهنیت جنگ سردی مبتنی بر تقابل بلوکی باید "به طور کامل" کنار گذاشته شود.

او خاطر نشان کرد، چین به شدت نگران وضعیت اوکراین است و از همه تلاش‌های کمک کننده به کاهش تنش و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی حمایت می‌کند.

به گفته وانگ یی، وقتی صحبت از مسائل امنیتی اروپا می شود، نگرانی های مشروع همه کشورها باید جدی گرفته شوند و با توجه به تجربه پنج دور متوالی گسترش ناتو به سمت شرق، باید به خواسته های امنیتی مشروع روسیه به درستی رسیدگی شود.

وزیر خارجه چین خاطر نشان کرد: چین موافق حل مشکلات از طریق تحریمها نیست و با تحریم های یکجانبه ای که مبنایی در حقوق بین الملل ندارند مخالف است.

وانگ یی استدلال کرد که تحریم‌ها نه تنها از نظر اقتصادی سناریوی "باخت-باخت" یا "باخت چندگانه" را در پی دارند، بلکه روند حل و فصل سیاسی را نیز مختل می‌کنند.

او بار دیگر تاکید کرد که چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، همواره به مسئولیت خود در حفظ صلح و امنیت بین المللی عمل می کند.

به گفته وانگ یی، اگر شورای امنیت قرار باشد اقدامی انجام دهد، باید به جای تحریک یک رویارویی جدید، نسبت به حصول یک راه حل سیاسی برای بحران کنونی مفید واقع شود و به همین دلیل است که چین از ارجاع دادن به مجوز برای زور و تحریم در پیش نویس قطعنامه درباره اوکراین جلوگیری کرده است.

او تاکید کرد: چین به ایفای نقش سازنده در جستجوی صلح و تحقق صلح ادامه خواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها