کد خبر: 539834
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ۱۲:۲۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بمب‌های روسی بر سر مردم اوکراین

رسانه‌های روسی گزارش دادند که اعلان جنگ ممکن است از قبل ضبط شده باشد. رئیس‌جمهور روسیه زمانی که روز دوشنبه اعلام کرد سرزمین‌های تحت کنترل روسیه را به رسمیت می‌شناسد، همان کراوات را بسته بود و پشت یک میز نشسته بود.

بمب‌های روسی بر سر مردم اوکراین
کد خبر: 539834
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۵ ۱۲:۲۰:۰۰

منیژه موذن- نیروهای روسیه به دستور ولادیمیر پوتین، که در سپیده دم «عملیات نظامی ویژه» را اعلام کرد، در میان هشدارهای رهبران جهان مبنی بر اینکه می‌تواند بزرگترین جنگ را در اروپا از سال 1945 جرقه بزند، حمله به اوکراین را آغاز کردند.

چند دقیقه پس از سخنرانی کوتاه تلویزیونی پوتین، حدود ساعت 5 صبح به وقت اوکراین، صدای انفجار در نزدیکی شهرهای بزرگ اوکراین از جمله پایتخت اوکراین کیف شنیده شد.

به نظر می‌رسد دامنه حمله روسیه گسترده باشد. وزارت کشور اوکراین گزارش داد که این کشور مورد حمله موشک‌های کروز و بالستیک قرار گرفته است و به نظر می‌رسد روسیه زیرساخت‌های نزدیک شهرهای بزرگی مانند کیف، خارکف، ماریوپل و دنیپرو را هدف قرار داده است.

ویدئویی نشان داد که با شروع گلوله باران در نزدیکی ماریوپل، انفجار راکت‌های توپخانه، آسمان شب را روشن کرد. یکی از مشاوران ارشد وزارت کشور اوکراین گفت که به نظر می‌رسد نیروهای روسی به زودی به سمت خارکف که حدود 20 مایل از مرز فاصله دارد، حرکت کنند. با شنیده شدن صدای انفجار در خارج از شهر، مردم محلی در کیف به دنبال امنیت در پناهگاه‌های بمب هستند.

آژیرهای حمله هوایی بر فراز پایتخت به صدا درآمد و ساکنان خارکف در متروی شهر پناه گرفتند، صحنه‌هایی که از سال 1941 در این شهرها دیده نشده است.

 

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت: «پوتین یک تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرده است، شهرهای صلح‌آمیز اوکراین تحت حمله هستند. این یک جنگ تهاجمی است. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد و پیروز خواهد شد. جهان می‌تواند و باید جلوی پوتین را بگیرد. موقع عمل الان است.»

پوتین در تلاش برای توجیه این حمله مدعی شد: «یک حرکت ضد روسیه خصمانه در سرزمین‌های تاریخی ما ایجاد شده است.»

او گفت: «ما تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه گرفته‌ایم که به منزله اعلان جنگ است.» او مدعی شد که این کار برای «غیرنظامی‌سازی» اوکراین بوده است و مضمونی از تبلیغات کرملین را تکرار کرد، ادعای نادرستی مبنی بر اینکه دولت کیف توسط راست افراطی کنترل می‌شود.

او گفت: «ما قصد اشغال اوکراین را نداریم» پوتین هشداری دلسردکننده برای سایر کشورها داشت.

او گفت: «برای هر کسی که مداخله از بیرون را در نظر دارد: اگر این کار را بکنید، با عواقبی بزرگتر از هر چیزی که در تاریخ با آن روبرو بوده‌اید مواجه خواهید شد. تمامی تصمیمات مربوطه اتخاذ شده است. امیدوارم صدایم را بشنوید.»

رسانه‌های روسی گزارش دادند که اعلان جنگ ممکن است از قبل ضبط شده باشد. رئیس‌جمهور روسیه زمانی که روز دوشنبه اعلام کرد سرزمین‌های تحت کنترل روسیه را به رسمیت می‌شناسد، همان کراوات را بسته بود و پشت یک میز نشسته بود.

در حالی که سخنان پوتین پخش می‌شد و اولین انفجارها گزارش می‌شد، شورای امنیت سازمان ملل یک جلسه اضطراری به ریاست خود روسیه که ریاست دوره‌ای را بر عهده دارد، برگزار کرد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آن را آغاز کرد و درخواست مستقیم کرد: «رئیس‌جمهور پوتین، نیروهای خود را از حمله به اوکراین متوقف کنید. به صلح فرصت بدهید. تعداد زیادی از مردم قبلا مرده‌اند.»

جو بایدن با صدور بیانیه‌ای کتبی گفت: «دعاهای سراسر جهان امشب با مردم اوکراین است زیرا آنها از حمله غیرقابل توجیه و غیرموجه نیروهای نظامی روسیه رنج می برند.»

بایدن گفت: «رئیس‌جمهور پوتین یک جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده را انتخاب کرده است که منجر به تلفات فاجعه‌بار جانی و رنج انسانی خواهد شد. روسیه به تنهایی مسئول مرگ و ویرانی این حمله است و ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به شیوه ای متحد و قاطع پاسخ خواهند داد. جهان روسیه را مسئول خواهد دانست.»

دیگر رهبران جهان نیز این تهاجم را محکوم کردند.

بوریس جانسون گفت: «من از وقایع وحشتناک اوکراین وحشت زده هستم و با رئیس‌جمهور زلنسکی صحبت کرده‌ام تا در مورد مراحل بعدی بحث کنیم. پرزیدنت پوتین با انجام این حمله بی‌دلیل به اوکراین، مسیر خونریزی و ویرانی را انتخاب کرده است. بریتانیا و متحدان ما قاطعانه پاسخ خواهند داد.»

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که ساعاتی قبل از حمله تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو اعلام کرده بود، نوشت: «ما کرملین را پاسخگو خواهیم دانست.»

در پاسخ، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، پس از ناموفق بودن تلاش برای صحبت با پوتین، از یک آدرس ویدیویی برای درخواست کمک از مردم روسیه استفاده کرد. «آیا روس‌ها خواهان جنگ هستند؟ من خیلی دوست دارم به این سوال پاسخ دهم. اما پاسخ با شماست.»

او همچنین قول داد که از کشور دفاع کند و گفت: «اگر کسی بخواهد سرزمین ما، آزادی ما، جان ما، جان فرزندانمان را بگیرد، ما از خود دفاع خواهیم کرد. با حمله، چهره ما را می‌‌بینید، نه پشت ما، بلکه صورت ما را.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها