کد خبر: 539718
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۲۰:۰۰:۵۱
| |

ابوالفتح، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل:

روس‌ها بر خلاف گمانه‌زنی‌های آمریکایی‌ها، علاقه‌ای برای ورود به یک جنگ گسترده ندارند

در صورت پیوستن لوگانسک و دونستک به روسیه، بازپس‌گیری آن نیازمند به راه انداختن دریای خون خواهد بود/ احتمال پیوستن اوکراین به ناتو به دلیل شروط اساسنامه این پیمان، بسیار ضعیف است/ اوکراین به گوشت قربانی بین غرب و روسیه بدل شده

تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه درحالی با میدان‌داری سایر قدرت‌های جهانی در حال افزایش بوده که روس‌ها، شب گذشته برای چندمین بار در دوره ولادیمیر پوتین، بار دیگر با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین به تمامیت ارضی یک کشور بی‌اعتنایی کرد. امیرعلی ابوالفتح، کارشناس سیاست خارجی

روس‌ها بر خلاف گمانه‌زنی‌های آمریکایی‌ها، علاقه‌ای برای ورود به یک جنگ گسترده ندارند
کد خبر: 539718
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۲۰:۰۰:۵۱

تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه درحالی با میدان‌داری سایر قدرت‌های جهانی در حال افزایش بوده که روس‌ها، شب گذشته برای چندمین بار در دوره ولادیمیر پوتین، بار دیگر با به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین به تمامیت ارضی یک کشور بی‌اعتنایی کرد.

به گزارش امتداد، امیرعلی ابوالفتح، کارشناس سیاست خارجی و تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا و روسیه ضمن اشاره به این تنش‌ها بین مسکو و کیف، اظهار داشت: وضعیت تخاصم و تنش بین دو کشور به گونه‌ای رقم خورده که در حال حاضر، آغاز یک جنگ تمام عیار یا جلوگیری از آن به اراده اوکراین بستگی دارد. به عبارت دیگر، کیف می‎‌تواند مسیری را طی کند که نهایتا منجر به یک جنگ گسترده شود و یا روندی را در دستور کار خود قرار دهد که از بروز تنش‌های بعدی جلوگیری کند.

روس‌ها بر خلاف گمانه‌زنی‌های آمریکایی‌ها، علاقه‌ای برای ورود به یک جنگ گسترده ندارند

وی افزود: روس‌ها بر خلاف گمانه‌زنی‌های مطرح شده از سوی آمریکایی‌ها، علاقه‌ای برای ورود به یک جنگ گسترده ندارند. سناریوسازی آمریکایی‌ها در حال حاضر بر مبنای یک جنگ تمام عیار و تهاجم گسترده به خاک اوکراین است. مشابه اقدامی که از سوی اتحاد جماهیر شوروی علیه افغانستان در دهه هفتاد شاهد آن بودیم.

ابوالفتح، تصریح کرد: اتفاقات رخ داده اخیر، نشان می‌دهد که روس‌ها اگرچه حاضر به دفاع از مواضع خود بوده و ابایی نیز از پرداخت هزینه ندارند، اما بی‌گدار هم به آب نخواهند زد. روسیه، مرحله به مرحله و فاز به فاز جلو آمده و از سال ۲۰۱۴، سپس در ۲۰۲۲ و چه بسا در آینده، هر بار بخشی از خاک اوکراین را مال خود کند.

این تحلیلگر ارشد مسائل روسیه، تصریح کرد: گمان ندارم که روس‌ها مایل باشند تا از مناطق دونتسگ و لوگانسک جلوتر بروند. مگر اینکه ارتش اوکراین، قصد بازپس گیری این مناطق از روسیه را داشته باشد. نکته جالب اینکه از وقتی که روس‌ها این مناطق را به رسمیت شناخته، تبادل آتش در منطقه کاهش یافته و اوضاع آرام شده است. این هم نشان داده که کیف هم به خوبی می‌داند که ورود به یک جنگ تمام عیار-باتوجه به عدم تمایل اروپا و آمریکا برای جنگ مستقیم با روسیه-نوعی انتحار خواهد بود.

وی، اضافه کرد: اوکراینی‌ها امید دارند که فشارهای اقتصادی، روسیه را وادار به تسلیم در بحران کنونی کند که این مهم نیز بعید به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد که در تحولات میدانی، شاهد یک توقف موقت باشیم.

در صورت پیوستن لوگانسک و دونستک به روسیه، بازپس‌گیری آن نیازمند به راه انداختن دریای خون خواهد بود

این کارشناس مسائل بین‌الملل، خاطرنشان کرد: این احتمال هم وجود دارد که دو منطقه دونتسک و لوگانسک، ظرف مدت چند روز آینده درخواست انضمام به خاک روسیه را داشته باشند که در این صورت نیز، همه پرسی در این باره برگزار خواهد شد.

وی، ادامه داد: تقویت این احتمال هم باز بستگی به اوکراین دارد. اگر چنانچه کیف، وارد تنش زدایی یا مدیریت تنش با روس‌ها شود، ممکن است که مسکو، صرفا به رسمیت شناختن این مناطق را کافی دانسته و سپس در مذاکره مستقیم با طرف اوکراینی و یک بده بستان دیپلماتیک، این مناطق را به نوعی پس بدهند. اگر که اوکراین به مانند آنچه از شب گذشته در دستور کارمواضع خود قرار داده و مدام از مقاومت و جنگ صحبت کند، ممکن است که روسیه، یک همه پرسی برگزار کرده پرچم خود را در این مناطق به احتزاز دربیاورد. طبعا در صورت برگزاری همه پرسی، بازپس گیری این مناطق از روسیه، نیازمند به راه انداختن یک دریای خون خواهد بود.

ابوالفتح، همچنین عنوان داشت: تحریم‌هایی هم که تا کنون علیه مسکو وضع شده، لقمه دندانگیری نیست که روس‌ها بخواهند بابت آن از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. اعمال تحریم‌های فلج کننده علیه روسیه نیز بعید به نظر می‌رسد.

احتمال پیوستن اوکراین به ناتو به دلیل شروط اساسنامه این پیمان، بسیار ضعیف است

وی، همچنین با اشاره به مسئله احتمال پیوستن اوکراین به ناتو نیز، خاطرنشان کرد: این احتمال از نظر من و با توجه به اساسنامه عضویت در ناتو، بسیار بسیار کمرنگ به نظر می‌رسد. چرا که در اساسنامه ناتو، دو شرط کاملا مشخص بیان شده است. یک، اینکه پیوستن هر کشوری به این پیمان، مستلزم اخذ رای مثبت پارلمان‌های کشورهای عضو خواهد بود. الان در داخل ناتو، نسبت به عضویت اوکراین در این پیمان، مخالفت‌های جدی از سوی آلمان و کشورهایی نظیر فرانسه وجود دارد.

این تحلیلگر ارشد مسائل روسیه، اضافه کرد: به همین دلیل هم، نزدیک به چهارده سال است که شاهد عدم پیوستن اوکراین به ناتو هستیم. شرط دوم اساسنامه هم، صراحتا قید کرده که کشوری می‌تواند به عضویت ناتو در بیاید که تعارضات مرزی با همسایگان خود نداشته باشد. تا زمانی که اختلافات مرزی اوکراین با روسیه پابرجا باشد، کیف نمی‌تواند به عضویت ناتو دربیاید.

وی، یادآور شد: کما اینکه در ماجرای پیوستن کرواسی به ناتو، عنوان شد که این کشور باید در ابتدا، تعارضات مرزی خود با صربستان را حل کند و سپس به عضویت ناتو دربیاید. درباره اوکراین هم باید گفت که با توجه به تعارضات جدی این کشور با روسیه بر سر کریمه و اخیرا نیز، لوگانسک و دونستک، احتمال پیوستن این کشور به ناتو کاملا ضعیف به نظر می‌رسد.

اوکراین به گوشت قربانی بین غرب و روسیه بدل شده

ابوالفتح در پایان نیز، اظهار داشت: در حال حاضر، اوکراین بیچاره به گوشت قربانی بین غرب و روسیه بدل شده است. به این صورت که از سویی، غرب حاضر به پذیرش کیف در ناتو نیست و از سوی دیگر، روس‌ها به شدت با پیوستن این همسایه خود به ناتو مخالف هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها