کد خبر: 539095
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۲۱:۵۱:۴۰
| |

زدو خورد شدید پلیس نپال با معترضان به کمک مالی دولت آمریکا

شهروندان نپالی مخالف کمک مالی آمریکا با پلیس ضد شورش در پایتخت این کشور درگیر شده و طی آن شماری از نیروهای امنیتی و مردم مجروح شدند.

زدو خورد شدید پلیس نپال با معترضان به کمک مالی دولت آمریکا
کد خبر: 539095
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۲۱:۵۱:۴۰

پلیس شهر «کاتماندو» پایتخت نپال روز یکشنبه برای متفرق کردن معترضان مخالف باکمک مالی نیم میلیارد دلاری ایالات متحده به سوی آن‌ها گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور شلیک کرد.

به گزارش فارس، به نوشته روزنامه «دیلی صباح»، صدها معترض نپالی سعی کردند از موانع سیم خاردار عبور کرده و به سوی پلیس ضد شورش سنگ پرتاب کردند. به گفته شاهدان و مقامات در کاتماندو، برخی از معترضان در درگیری با پلیس مجروح شدند.

یک نهاد کمک‌رسانی دولتی ایالات متحده، در سال ۲۰۱۷ موافقت کرد که ۵۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای تامین بودجه ساخت یک خط انتقال برق به طول ۳۰۰ کیلومتر (۱۸۷ مایل) و یک پروژه بهبود جاده در نپال ارائه دهد.

مقامات دولتی گفتند که این کمک مالی نیازی به بازپرداخت نخواهد داشت و هیچ شرطی ندارد، اما مخالفان می‌گویند که این توافق قوانین و حاکمیت نپال را تضعیف می‌کند.

علیرغم اعتراضات شدید، «گیانندرا بهادر کرکی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نپال این موافقتنامه را در پارلمان نپال مطرح کرد و گفت که از این پروژه‌ها مردم نپال سود خواهند برد. کرکی در پارلمان نپال گفت: «کمک بلاعوض ابزار مهمی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور خواهد بود.»

احزاب سیاسی بزرگ نپال از جمله اعضای ائتلاف حاکم بر سر پذیرش یا رد کمک مالی ایالات متحده اختلاف دارند.

سفارت ایالات متحده در نپال کمک مالی ۵۰۰ میلیون دلاری را به عنوان هدیه‌ای از سوی مردم آمریکا و مشارکت بین دو ملت که مشاغل و زیرساخت‌ها را برای نپال به ارمغان می‌آورد و زندگی نپالی‌ها را بهبود می‌بخشد، توصیف کرد. نپال به دلیل اقتصاد ضعیف به شدت به کمک‌های خارجی متکی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها