کد خبر: 538917
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۸:۲۴:۵۸
| |

سازمان پیمان امنیت جمعی:

اگر لازم باشد صلح‌بان به دونباس اعزام می‌کنیم

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفته که اگر لازم باشد به دونباس واقع در شرق اوکراین که تحت کنترل نیروهای مورد حمایت روسیه است، صلح‌بان اعزام می‌کند.

اگر لازم باشد صلح‌بان به دونباس اعزام می‌کنیم
کد خبر: 538917
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۰۸:۲۴:۵۸

اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکراین پس از آن متشنج شد که رهبران شورشی در این منطقه بسیج کامل نیروهای خود را اعلام کرده و از غیرنظامیان نیز خواسته‌اند پس از شلیک خمپاره‌ها که کی‌یف و مسکو یکدیگر را مقصر آن می‌دانند، به روسیه بروند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، استانیسلاو زاس، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی در مصاحبه‌ای پیش از آغاز تخلیه گفت، این نهاد می‌تواند در صورت لزوم صلحبان‌های خود را در دونباس مستقر کند.

وی همچنین گفت: می‌توانید تصور کنید که اگر حسن نیت از سوی اوکراین و اگر دستور شورای امنیت سازمان ملل وجود داشته باشد در صورت لزوم، چنین تصمیمی مورد حمایت همه دولت‌ها خواهد بود و ما صلح‌بان به منطقه اعزام می‌کنیم.

سازمان پیمان امنیت جمعی ماه گذشته میلادی برای نخستین بار در طول تاریخ ۲۰ ساله خود برای کمک به مقابله با رویدادهای پیش آمده در قزاقستان نیروهایی را در این کشور مستقر کرد. حالا دبیرکل این سازمان می‌گوید تنها راه حل بحران در اوکراین گفت‌وگو است.

وی ادامه داد: من فکر نمی‌کنم که وضعیت کنونی در اوکراین به حالت سابق برگردد که تانک‌ها در پایگاه‌های خود و سربازان در پادگان‌های خود مستقر بودند. این اتفاق نخواهد افتاد. باید درک درستی در مورد لزوم گفت‌وگو و توافق در مورد چیزی وجود داشته باشد. این یک واقعیت جدید است.

سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از نیروهای مسلح شش کشور شامل روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است. روسیه با ۹۰۰ هزار نیرو قدرتمندترین عضو است و ریاست مقر ارتش متحد سازمان پیمان امنیت جمعی نیز در اختیار روسیه قرار دارد.

زاس همچنین افزود، این سازمان یک نیروی قوی ۱۷ هزار نفری از سربازان آماده به خدمت و ۴۰۰۰ نیروی متخصص صلح‌بان دارد.

روسیه با استقرار نیروهای خود در سه جهت پیرامون اوکراین می‌خواهد که برنامه پیوستن این کشور به ناتو برای همیشه متنفی شود.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی همچنین درباره استقرار نیروهای این سازمان در دونباس نیز گفت: اگر ضرورتی وجود داشته باشد، این سازمان می‌تواند به سرعت نیروهای زیادی را در منطقه مستقر کند. اگر ما به ۳۰۰۰ سرباز نیاز داشته باشیم، این کار را می‌کنیم. اگر هم به ۱۷ هزار سرباز نیاز باشد، ما آنها را می‌فرستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها