تماس تلفنی بین لاوروف و لودریان با محوریت اوکراین

​وزیر خارجه روسیه امروز، شنبه در تماس تلفنی با همتای فرانسوی به بررسی آخرین تحولات مربوط به طرح ضمانت‌های امنیتی و تنش در دونباس در جنوب شرق اوکراین پرداخت.

تماس تلفنی بین لاوروف و لودریان با محوریت اوکراین
کد خبر: 538867
|
۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۲۰:۱۰:۰۶

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: تماس تلفنی که بین سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و ژان ایو لودریان،‌ همتای فرانسوی امروز برقرار شد به ابتکار عمل فرانسه انجام شد. در این تماس دو طرف به تفصیل به تبادل نظر پرداخته و مذاکراتی که در هفتم فوریه بین روسای جمهوری دو کشور انجام شده بود را توسعه دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، در این بیانیه آمده است: در این تماس تلفنی به طرح روسیه به منظور ایجاد سیستم تضمین‌های امنیتی قانونی برای حفظ امنیت اروپا پرداخته شد به طوریکه لاوروف بر لزوم وفاداری تمام کشورها به تعهدات هماهنگ شده در سطوح بالای سازمان امنیت و همکاری اروپا و تضمین روابط دوجانبه بین روسیه و ناتو به خصوص تضمین امنیت برابر و غیرقابل تقسیم با تکیه بر توازن منافع تمام طرف‌ها تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه نسبت به نادیده گرفتن حقوق مشروع روسیه در این زمینه که بر ثبات قاره اروپا و کل جهان تاثیر منفی می‌گذارد هشدار داد.

لاوروف درباره وضعیت تنش در دونباس اذعان کرد، در حل و فصل نزاع داخلی اوکراین پیشرفتی نشده و دلیل آن به خشونت طلبی مقامات کی‌یف و اصرارشان بر رد اجرای تعهدات مطرح شده در توافقات مینسک از جمله تعهد به آغاز مذاکرات مستقیم با نمایندگان جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک و تثبیت وضعیت قانونی ویژه دونباس در قالب کشور اوکراین در قانون اساسی این کشور بازمی‌گردد.

وزیر خارجه روسیه فرانسه و آلمان دو عضو گروه نورماندی را مسؤول صرف نظر از کارشکنی کی‌یف در اجرای تعهداتش براساس توافقات مینسک و تجمع نیروهایش در خطوط تماس در دونباس و آغاز نظامی کردن مردم و ادامه اقدامات تحریک‌آمیز با استفاده از سلاح دانست.

در این بیانیه آمده است: دو وزیر بار دیگر بر نبود هیچ جایگزینی به جای توافقات مینسک برای برقراری صلح پایدار در اوکراین تاکید کردند.

همچنین در این تماس مسائل دوجانبه و همکاری‌های مشترک بررسی شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها