کد خبر: 537794
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۳:۱۱:۲۱
| |

واشنگتن، سئول و توکیو خواستار گفت‌و‌گو با کره شمالی شدند

وزرای خارجه خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بر آمادگی برای گفت‌و‌گوی بدون پیش‌شرط با کره شمالی تاکید کردند.

واشنگتن، سئول و توکیو خواستار گفت‌و‌گو با کره شمالی شدند
کد خبر: 537794
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۱۳:۱۱:۲۱

همزمان با تداوم تنش‌ها در شبه جزیره کره و هشدارهای آمریکا و متحدانش درباره آزمایش‌های موشکی کره شمالی، نشست وزرای خارجه واشنگتن، سئول و توکیو با صدور یک بیانیه مشترک به کار خود پایان داد.

به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا بیانیه ای با موضوع بیانیه مشترک «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا «چونگ اویی یونگ» وزیر خارجه کره جنوبی و «هایاشی یوشیماسا» وزیر خارجه ژاپن بعد از پایان دیدار آنها در شهر «هونولولو» پایتخت ایالت هاوایی منتشر کرد.

طبق این بیانیه، دیدار مشترک وزرای خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن با این هدف صورت گرفت: «تاکید مجدد بر اهمیت حیاتی همکاری سه جانبه قوی ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی در حالی که ما به دنبال رسیدگی به مهمترین چالش‌های قرن بیست و یکم هستیم».

وزرای خارجه واشنگتن، سئول و توکیو در این بیانیه درباره اتحاد، روابط و دوستی پایدار چندین دهه‌ای آمریکا، کره جنوبی و ژاپن که مبتنی بر «ارزش‌های مشترک» بوده است، تعریف و تمجید شده است.

به گفته دیپلمات‌های ارشد این سه کشور، «قرن بیست و یکم نه تنها چالش‌های جدید و بی‌سابقه‌ای را به دنبال آورده است، بلکه فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای هر سه کشور ما برای همکاری با یکدیگر به ارمغان آورده است».

در بیانیه آمده است: «وزرای خارجه با تاکید بر اهمیت همکاری سه جانبه در حالی که در حال عبور از دنیای پیچیده‌تر هستیم، متعهد شدند که همکاری و هماهنگی را در طیفی از اولویت‌های امنیتی و اقتصادی منطقه‌ای و جهانی گسترش دهند».

آنها ادامه دادند: «وزیران امور خارجه تاکید کردند که سه کشورشان دیدگاه مشترکی درباره ایندوپاسیفیک (مناطق حائل اقیانوس هند و آرام) آزاد و باز دارند که فراگیر است و به نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین احترام مشترک دارند و متعهد شدند که روابط مبتنی بر همکاری خودشان را بیشتر گسترش دهند».

وزرای خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه مشترک سه جانبه درباره کره شمالی اظهارنظر کردند و ضمن محکوم کردن برنامه موشک‌های بالستیک پیونگ یانگ خواستار مذاکره با این کشور شدند. طبق بیانیه، «وزرای خارجه (آمریکا، کره جنوبی و ژاپن) پرتاب موشک‌های بالستیک اخیر کره شمالی را محکوم کردند و نگرانی عمیق خود را در مورد ماهیت ثبات زدای این اقدامات ابراز کردند».

آنها «به همکاری نزدیک سه جانبه برای دستیابی به خلع سلاح اتمی کامل و صلح پایدار در شبه جزیره کره متعهد شدند و خواستار اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با کره شمالی از سوی جامعه بین‌المللی شدند و از کره شمالی خواستند فعالیت‌های غیرقانونی خود را متوقف کند و وارد گفت‌و‌گو شود».

به گفته وزرای خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن، این سه کشور «هیچ گونه قصد خصمانه‌ای نسبت به کره شمالی نداشته و بدون پیش شرط بر آمادگی‌شان برای دیدار (و مذاکره) با کره شمالی تاکید کردند».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها