کد خبر: 537591
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۴:۴۱:۵۱
| |

رسانه لبنانی گزارش داد:

میقاتی می‌گوید اگر ریاض سلامه برکنار شود، استعفا می‌کنم

یک رسانه لبنانی در گزارشی فاش کرد که نخست‌وزیر لبنان معتقد است که برکناری رئیس بانک مرکزی در شرایط فعلی اقدام درستی نیست و تهدید کرده است که درصورت برکناری وی او نیز از سمت نخست‌وزیری استعفا می‌کند.

میقاتی می‌گوید اگر ریاض سلامه برکنار شود، استعفا می‌کنم
کد خبر: 537591
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ۱۴:۴۱:۵۱

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی درباره روند تحقیقات درباره ریاض، سلامه رئیس بانک مرکزی لبنان که متهم به اختلاس و فساد شده است، نوشت: امروز، در دفتر قاضی غسان عویدات، دادستان کل کشور لبنان یک پرونده کامل وجود دارد که شامل شواهد و داده‌های کافی برای اتهام سلامه است؛ اما چه کسی این کار انجام می‌دهد؟ آیا خود عویدات این کار را انجام می‌دهد یا از دادستان دیگری خواسته می‌شود که این مأموریت را انجام دهد؟ در سطح قضایی، امروز هیچ کس جرات نمی‌کند گامی در راستای پیگرد قانونی ریاض سلامه بردارد و همه خواستار وقت بیشتر برای مطالعه پرونده و مشورت با قطب سیاسی لبنان هستند.

به گزارش ایسنا، الاخبار نوشت: قاضی عویدات متوجه شده است که این پرونده بزرگ‌تر از آن است که او و یا دستگاه قضایی لبنان بتوانند از پس آن از بربیایند و به همین دلیل گفته است که درباره چنین پرونده بزرگی باید از بالاترین نهاد سیاسی یعنی شورای وزیران تصمیم گیری شود.

طبق این گزارش، عویدات در این باره با میقاتی دیدار و گفت‌وگو کرده است و به میقاتی گفته است که اطلاعات و شواهد در اختیار وی برای متهم کردن ریاض سلامه کافی و حتی بیشتر از ادله لازم برای متهم کردن وی است. عویدات به میقاتی گفته است که نمی‌توان جلوی تحقیقات خارجی درباره ریاض سلامه را گرفت و به عبارت دیگر این دولت است که باید در این باره تصمیم‌گیری کند. دولت یا باید سلامه را برکنار کند و در صورت وجود نداشتن گزینه مناسبی برای جانشینی وی یک ناظر قضایی را به جای وی انتخاب کند و یا به دادستانی کل اجازه داده شود که او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد و در این صورت رئیس بانک مرکزی تا زمان اتمام تحقیقات باید از سمتش کناره‌گیری کند.

الأخبار گزارش داد: میقاتی در پاسخ به عویدات گفته است که برکناری سلامه مورد توافق تمامی اعضای کابینه دولت نیست و از سوی دیگر دلایل خارجی وجود دارد که سلامه را از هرگونه تصمیم دولت مصون می‌دارد.

میقاتی همچنین معتقد است که انجام چنین اقدامی در برهه کنونی که لبنان برای مذاکرات دشوار با صندوق بین‌المللی پول مهیا می‌شود اقدام درستی نیز و از سوی دیگر، سلامه را ضامن عدم سقوط عمده ارزش پول لبنان می‌داند.

این رسانه در ادامه نوشت: میقاتی از عویدات پرسیده است که اگر سلامه برکنار شود چه کسی می‌تواند جانشین او شود و آیا یک ناظر قضایی می‌تواند هوشمندانه مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را پیش ببرد؟ میقاتی همچنین گفته است که با میشل عون و نبیه بری، روسای جمهوری و پارلمان در این باره صحبت خواهد کرد و تصمیم مناسب را اتخاذ خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: میقاتی در این باره با میشل عون صحبت کرده و به او گفته است که برکناری سلامه در شرایط فعلی به ناچار منجر به اختلال در پروژه مذاکره با صندوق بین‌المللی پول می‌شود و چنین اقدامی معادلات را برهم خواهد زد و لیر لبنان با روند نزولی بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد شد و همین مساله منجر به شکل گیری موجی از اعتراضات مردمی خواهد شد.

الأخبار در پایان نوشت که میقاتی در دیدار با عون موضع تهدید را اتخاذ کرده و گفته است که اگر سلامه برکنار شود او نیز بلافاصله از سمتش استعفا خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها