کد خبر: 536675
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۱۲:۴۱:۵۴
| |

امیر عبداللهیان در نشست خبری با همتای فنلاندی:

در حوزه رفع تحریم ها بخشی از مطالبات ما مورد توجه قرار نگرفته

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اروپا یک ظرفیت مهم در حوزه سیاست خارجی ایران است.

در حوزه رفع تحریم ها بخشی از مطالبات ما مورد توجه قرار نگرفته
کد خبر: 536675
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۱۲:۴۱:۵۴

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر روز دوشنبه در نشست خبری با وزیر خارجه فنلاند در مورد مذاکرات وین گفت: ما با خوش بینی، با جدیت و حسن نیت به تلاش هایمان برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی فوری  ادامه می دهیم.

به گزارش ایسنا، وی همچنین تاکید کرد: در حوزه رفع تحریم ها بخشی از مطالبات ما مورد توجه قرار نگرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: روابط ایران و فنلاند، روابطی متین است و در مسیر درست خود قرار دارد. ما در سیاست خارجی دولت سیزدهم بر روی سیاست خارجی متوازن تمرکز داریم و همان طور که بارها اشاره کرده ایم ما به همه بخش های جهان از جمله اروپا توجه داریم و تلاش داریم که روابطمان را با کشورهای مختلف در نقاط مختلف جهان گسترش دهیم.

وی گفت: خوشحال هستم که همکار خوبم وزیر خارجه فنلاند توانسته شرایط بحرانی ابتلا به ویروس کرونا را به سلامت طی کند و از این مرحله عبور کند و این موضوع عامل تاخیر دو ماهه سفر ایشان به ایران است.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به این که در نیویورک نیز این دو دیپلمات عالی رتبه با یکدیگر دیدار و رایزنی داشتند گفت: این سفر نیز در ادامه رایزنی و تلاش های دو کشور برای گسترش روابط انجام شده است.

وی همچنین با بیان این که امروز وزیر خارجه فنلاند با کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان نیز دیدار و رایزنی داشته است افزود: امروز در دیدار وزیر خارجه فنلاند و وزیر اقتصاد ایران سند اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور امضاء می شود.

وی افزود: ما حدود 11 سند همکاری بین دو کشور داریم و امروز این اسناد را مورد توجه قرار دادیم و بر پایبندی و اجرای آنها برای توسعه همکاری های دو کشور تاکید کردیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که حجم تبادلات تجاری ایران و فنلاند متناسب با ظرفیت های دو کشور نیست و در این دیدار در این زمینه گفت و گو کردیم افزود: ما تلاش کردیم که روابط دو کشور را در حوزه های مختلف علمی ، فناوری، تکنولوژی، تولید آب شیرین سالم از طریق انرژی خورشیدی، همکاری های دارویی و ... بیش از پیش گسترش دهیم.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به نگاه فنلاند به تحولات غرب آسیا از جمله موضوع افغانستان گفت: ما از توجه فنلاند به این تحولات مطلع هستیم ما در زمینه افغانستان همچنان بر سیاست درست خود یعنی ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه عوامل تاکید داریم و همان طور که اشاره کردم وزیر خارجه فنلاند گفت و گوهای خوبی با آقای کاظمی قمی در این زمینه داشتند.

امیر عبداللهیان با تاکید بر این که ما از بازگشت آرامش در منطقه استقبال می کنیم به موضوع تحولات یمن اشاره کرد و گفت: ما بر موضوع رفع محاصره انسانی از این کشور، برقراری آتش بس، و انجام گفت و گوهای یمنی یمنی تاکید داریم.

امیر عبداللهیان با بیان این که امیدوارم دیدار امروز سر آغاز جدیدی برای توسعه مناسبات دو کشور ایران و فنلاند باشند ادامه داد: لازم است بار دیگر تاکید کنم که ما معتقدیم اروپا یک ظرفیت مهم در حوزه سیاست خارجی است و ما اروپا را فقط در قالب سه کشور اروپایی عضو برجام نمی دانیم گرچه از توسعه هر گونه روابط با این سه کشور اروپایی نیز استقبال می کنیم. توجه و گسترش روابط با سایر کشورهای اروپایی مورد توجه ایران است و این موضوع را پیگیری می کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها